fredag 21 december 2012

Nödigt eller onödigt i -grader

  Igår var jag och handla och det eviga problemet dyker upp igen, då termometern visar så många minusgrader. Som vanligt så ska jag ju ha en kylkänslig finsk gurka med mej hem, problemet kommer sen då jag kommer hem och ser att gurkan inte klarat av den kalla långa transporten. Jag har ju en kylväska, men allt ryms ju inte i den, och nu var ju den ute i bilen, verkligen synd, så istället åkte gurkan  i min Åremössa. Den mössan är ganska så stor så den kan få sällskap av bananer också, och så får jag frysa istället. Det har hänt några gånger.
(Annars så ska bananer inte förvaras i kylskåpet utan i  13 grader, annars så mörknar dom.)
Så summan av dethär borde ju vara att tänka efter före.
Tyvärr är man inte alltid så effektiv.
Gurkan i fodralet
Tänket fortsätter.. det finns ju bananfodral, så varför inte ett gurkfodral? Ja just det, så för ett tag sen virkade jag ett, just då tänkte jag inte riktigt hela vägen, så mitt fodral blev helt enkelt långt som en gurka.  Men gurkor kan ju va lite personligt olika, så för att den ska passa i mitt fodral, så måste jag välja en lagom lång och grov, för att den ska få plats i fodralet. Märkvärdigt nog så har jag ännu inte använt det förrän igår då jag kom hem, och skulle se om gurkan passa :o) Och för att fodralet ska bli lite mer praktiskt så ska jag nog virka ett till lite större. Kanske jag skulle börja använda det då...och sätta det i kylväskan,  färdigt att ta fram efter kassan, återanvända det igen och igen och igen....
I Sverige finns gurkburken, den såg jag idag. Men den ska man visst ha sen i kylen då man tagit bort skyddsplasten...men där kan man kanske ta lämpliga mått.
Än finns det grejer att virka, frågan är om det är nödigt eller onödigt...

Inga kommentarer: