onsdag 19 december 2012

Angående möbeltassar...

Mina möbeltassar
...så ska jag berätta om mina som jag tillverkade sommaren 2011. De är fortfarande på sina platser, och ser nästan lika ut som då de var nya.
Efter att jag hade fixat stolarna så fixade jag till ett bord också. Exakt hur mycket garn det gick åt minns jag inte, men ett set blev vita, för att garnet tog slut. Nu efteråt har jag vägt dom och dom mindre väger 4 gram och de större 7 gram. Bordets tass, har jag inte vägt. Annars så tog det sin lilla tid att få det klart också, men det var nog mödan värt. Ett litet problem efter första tvätten, som skedde i 40 grader; då började några tassar plötsligt ligga bredvid stolen, problemet avhjälptes med dubbelhäftande tejp under benet och så på med tassen igen. Det har funkat bra. Bara att byta tejpen då de ska tvättas.
Jag gillar när det knappast hörs när man drar ut stolarna. Tassarna blev virkade med 7 bröder`s garn. Det innehåller 75% ylle och 25% polyamid. Novita tillverkar garnet. Enligt mej är det ett av de bästa garnerna i Finland.
En liten beskrivning till tassarna kan jag ju också försöka mej på. Jag visste inte förrän ett par dagar sedan, att det fanns de som ville virka egna. Ett tips fick jag om att de hamnat på Hemmets Journal, men efter att jag letat och inget hittat, så avfärdade jag det hela. Av en slump,när jag surfade runt på Pinterest, så råkade jag se en bild på mina skridskosockor, och så fanns det en bild på tassarna också. Någon hade blivit inspirerad. Det var ju kul. Allt är inte riktigt så enkelt på nätet ibland. Men man lär sej.
Istället för att måla kvasten...
Beskrivning
När jag kom fram till att virka möbeltassarna så började jag helt enkelt med luftmaskor som jag virkade lagom många av, och smygmaskvirkade ihop till en ring. Mina stolar hade olika tjocka ben. Bakbenen var inte lika tjocka som frambenen på stolarna. Efter att ha provvirkat en, kom jag fram till vilket maskantal som passade. Sen  virkade jag alla lika. Fastmaskor i alla  maskor, (för det skulle ju bli  kompakt) som bara löpte runt hela tiden. Antalet varv räknades lika på alla. Eftersom stolarna hade en fyrkantig form, virkade jag ännu några varv som skulle täcka undersidan, lagom till mitten. Det blev inga hoptagningar, det blev liksom en tub bara, och sen så sydde jag ihop ena ändan, och drog ihop tråden. Först var de lite kurviga under, men stolens tyngd jämnade ut det hela då de suttit på en dag.
Så om du vill virka så rekommenderar jag att du provvirkar en först, så det blir som du vill, sen är det bara resten kvar.
Numera finns det de som virkar in hela stolsbenen, har jag sett. Ganska kul det också, men när man har typ sex stolar så, ja... jag vet inte riktigt. Det skulle nog vara bara en stol då, med knästrumpor
 Men min kvast har jag stickat in skaftet på,
det ser fint ut nu när det är vinter, den fick
en rosett på också.
Nu är det bara att sopa bort snön. Det blir en vit jul. Åtminstone i Finland.

Inga kommentarer: