måndag 17 december 2012

Min jul är ännu röd...

...fast granen ska nog vara grön och grann. Som alltid.
Men man kan ju alltid ändra sej...när tiden lider.

Den nästan, traditionella dagen, då vi åker iväg till Tuuri
strax före jul har varit. Riktigt roligt. En aning mera julstämning
infinner sej, och man vill ju pynta lite. I år tror jag ändå, det blir
sparsammare än vanligt. Inriktningen har varit mycket på lampor och ljus.
Säkerligen för att det varit mycket mörkt en längre tid, före snön kom.
Men det börjar ju skymma ute också, redan vid halv 3 tiden.
Kristallkronan har blivit putsad och glänser mer än vanligt.
Ibland undrar jag vad den ska få för lampor i framtiden.
Synd att de slutar med saker som e bra.

Igår var det premiär på Ernst julprogram, och jag ville ju kolla vad han håller på med. Ganska skönt att titta på när andra fixar till julen också. Och det är ju så, att den blir det du vill, och gör den till, och visst är det härligt med den största födelsedagen, som alla firar. Trots det, så vet man att det dessvärre inte är hela sanningen.

Kökslampan med "Sivia Lace"
I Tuuris stora varuhus, hittade jag en hel del intressant.
Ett "Silvia Lace" lampskydd, kan man säga så..?
(på finska ett "lampunvarjostin")
Nå, rött var det, och jag tyckte det passade
utmärkt på lampan i köket. Det blev lite mörkare,
men det blev faktiskt lite mera stämningsfullt också.
Närmare jul, ska nog ljusen i lampan tändas också.

Fina julblommor jag fått



På spiskanten har jag ställt ett tomtepar som jag fått. Månne de läser en kokbok, eller drömmer de bara under sina luvor. Den lilla musfröken,uppflugen på vedbäraren, hon sjunger glatt ur sin sångbok.




Ska ta och hämta dagens kalenderkaramell... hej på er.

Inga kommentarer: