tisdag 18 december 2012

Beskrivning till skridskosockorna

skridskosockorna 2010 som nya
Nu ska jag ha premiär på att skriva en virkbeskrivning, när jag har lite mera tid för sånt. Det är ju inte helt lätt. Man kan tro det, men det finns väl ingen hjärna som fungerar lika, och man kan ju ibland skriva ner mer, än det som behövs, eller för lite, eller så vet man helt enkelt inte vad det handlar om. Att tyda den har ju också ett beroende av hur mycket man redan vet om virkning. Jag minns, för det är faktiskt bara ett antal år sedan jag började på allvar att forska i dessa krångliga beskrivningar och koder som jag kallar dem, om hur man använder en virknål och påtar ihop olika maskor. Men visst kunde jag hålla virknålen, och så visste jag några grundläggande typer av maskor som jag lär mej i grundskolan. I mönstret nedan försöker jag vara så tydlig och enkel  jag kan. Skriv gärna och rätta mej om något är fel. Maskor som används är lm, st i båda maskbågarna och st i bakre maskbågen, sm. Det här mönstret har jag ju hittat på själv, alltså det var frihandsvirkning på domhär, så det kan ju hända att jag minns fel, det var ett bra tag sen jag virkade dessa. De har också använts, så det syns på bilderna. Men...ett par har jag, och jag tänkte att det var lättare att se hur det ser ut samtidigt som det beskrivs i texten. Men om du har lust att virka, så varsågod, här kommer mönstret;
Lycka till, berätta gärna då de är färdiga hur det gick, och blev.

Beskrivning till skridskosockor storlek ca 40-41
7 Bröder garn har använts (eller var det jussi?)...men de är ganska lika och virknål 3-3,5

skaftet eller mudden
Lägg upp 50 lm, sm ihop.
Virka st i bakre maskbågen i 16 varv, (eller fler om du vill ha skaftet längre)
Byt eventuellt färg
Virka ett varv st i bakre maskbågen.
Fot
Fortsätt virka 10 st i båda bågarna, detta blir mitt fram på foten.
Fortsätt virka 30 lm och virka ihop där de 10 st började på förra varvet.
mitt under tån hopsytt
Nu har du en ringtub som du fortsätter virka runt med st i båda bågarna i 13 varv
( ska sockan bli längre , lägger man till varv här före tån)
tån
fortsätt virka st, men virka fram och tillbaka,
11 varv, vänd varven med 3 lm.
Tån sys ihop för att få formen, långsidan på mitten,
blir mitt fram under tån och kortsidorna sys ihop med ringtuben
hälen
hälen mitt bak hopsydd
fortsätter man virka st från från ringtuben, som man virkade runt foten,
9 varv, vänd varv med 3 lm.
Sy ihop hälen mitt bak och sidorna med skaftet.
bandet
kan påtas på påtdocka eller, virkas av lm ca. 140 cm,
andra varvet med smygmaskor eller fm om man vill ha det grövre.
Bandet träs upp på lagom avstånd på de virkade stolparna
7 på var sida, 9 maskor emellan och vartannat varv.
från sidan

10 maskor mitt fram









Bandet träs i som då man trär i skorna

Inga kommentarer: