torsdag 8 maj 2008

Äkta glas


Jag har en fusk mariskål, den var turkos när jag köpte den och efter 2 maskindiskar så blev den helt färglös. Men det gör inget, nu passar den istället till mycket mera, när den är neutral. Jag gillar turkos, men inte vågat använda den färgen förut, trots att jag alltid tyckt mest om den färgen. Sand, soda och kalk blir till glas. Ingredienserna är istort detsamma, utförandet en oändlighet. Allt behöver inte vara äkta, och egentligen är allt äkta. Äkta, är ju en benämning på en märkesvara med en viss kvalitet, som någon vill ha. Det kan man ju också diskutera i all oändlighet.Visst är det fint med det som är äkta, men ibland undrar jag om det verkligen är värt priset, för dessa saker. Jag är medveten om att piratkopior kan förstöra, jag vill ju inte heller bli bestulen, men det handlar ju också om att jag kan, och en stor portion beundran. Så var dras gränsen. Fattiga vill också känna sej rika.
Nyligen var en vän till Ryssland, och jag var inte sen med att beställa en kristallskål därifrån. Den är verkligen fin, och omtanken berör mej. Att den fick mej att börja titta på benämningen kristall och PbO 24% som finns på märket, var ju också roligt. Kristall är enligt mej ett tjockt och tungt glas, som har väldigt tydliga kanter, dessutom har det helande egenskaper för kroppen, den skapar balans och harmoni den stärker och bygger upp energifält, det kan skapa brytning i ljuset och då framträder alla färger. Jag fick reda på att det innehåller bly, kan det möjligen bidra till att man kan få ett tjockare glas? Efter glaskursen vet jag att när man smälter glas i vanliga fall, så strävar glaset till ett bli 6 mm, så endera så krymper det eller så rinner det ut. Efter mycket testande så blev det lite små resultat från glaskursen, här kommer bilder av det eget producerade äkta glaset. En liten skål, tro hopp och kärlek och en lampett med ett glasprisma som detalj från kursen. Ännu kommer flera föremål att uppstå.
Jag måste bara visa mina växande pioner igen. Det är lite oreda i bilderna, jag får det inte att fungera riktigt som jag vill med sparandet, men du kan säkert lista ut vilket som är vilket. Jag är så glad att växterna klarade av de kalla minusgraderna, jag som trodde att nu var allt förlorat. Härligt med växtkraft!

Inga kommentarer: