lördag 17 maj 2008

Rallarpaj


Min mamma brukar säja att man ska äta upp sådant man tycker att man har mycket av, och inte vill ha, mest menar hon nässlor, men säkert en hel del annat också. Hon har ju lärt mej också, för jag gillar ju en hel del mat, och ibland är det roligt med lite udda grejer. Så nu är tiden inne, hörni! Närmare sagt exakt, för att gå ut och plocka späda, lite röda, rallarros-skott, också nämd som fattigmanssparris. Egentligen heter växten mjölke, men har fått många kära namn. Plocka cirka hundra, det låter mycket, men det är det inte, cirka två nävar. Man kan leka kurragömma och räkna till hundra, medan man plockar. Laga en pajbotten i en form, och förväll dina späda rallarskott.Rallarskotten smakar lite beska, men det blir mindre av det när pajen är färdig. Hoppas på att du har lite av varje i kylskåpet för du behöver oliver, ca. 70 g oliver, som du skivar lite, ett halvt paket fetaost, som du klämmer sönder, och strör över. Lite tomat, ca. 3 små, i små klyftor, lite purjolök i fina strimlor, och dina förvällda rallarskott, så kryddar du det hela med lite grovmalen svartpeppar,och strör över lite vanlig riven ost. Pajens rallarskott är lite sega men det hör till. Vi har ju kniv och gaffel, och lite vin till, utmärkt.




Så ska jag berätta om det senaste till hemmet, det blev av i brådsrasket när bastun höll på att bli färdig, så jag svettades en del redan då jag satte upp mina hängare, ibland kommer ideerna alltför snabbt och så blir det färdigt helt plötsligt. Denhär gången blev det något att skydda ryggen med, i den varma bastun som ofta har alltför varma väggar att luta sej mot. Ska man slappna av, så ska man ju luta sej lite, och så här blev det. Vad tycker du? Lätt att byta... haddukarna var i storlek 50 x 70 California.

Klickar du på mina bilder, när du ser en hand, så ser du dom ännu större, på sidorna jag skrivit finns nästan bara mina egna bilder. Bara ett fåtal är lånade.

Inga kommentarer: