onsdag 21 januari 2009

Vänstervana

Till jul fick jag en ny sax, inget märkvärdigt med det, fast det finns många som skulle behöva en. En Fiskars röd functional form universalsax 21 cm. för den vänstra handen. På bilden ser du två, den övre saxen från Fiskars som hängt med mej sen jag började i första klassen 1967. Jag var otroligt lycklig över att få den av mamma och pappa, och att använda den. Något nött, men fungerar fortfarande. Saxen är unik i sej, eftersom den ännu då var så ny, greppet var det rätta, men bladen, ligger på fel sida. Man märker det, när man ska klippa efter en linje på pappret och man får titta bakom bladet för att se var linjen går. Numera använder jag den nyuppdaterade Fiskars saxen med rättväg vända klippblad, och det känns riktigt naturligt att klippa med den, det är den nedre saxen på bilden. Jag vet inte vilket år den nya modellen började tillverkas. Den är faktiskt inte, en riktigt spegelvänd version av den högerhänta, som är orange, vilket jag alltid trott.
Att vara vänsterhänt är en situation man ska klara av nästan varje dag. Irritationsmoment som andra inte märker, ska lösas. Specialtillverkade produkter brukar vara dyra.
Konservöppnare, linjaler, såsslevar med pip, datormusen, ritblock med ringar i vänstra sidan. Handen över texten syndromet. Problemet "med och motsols". Ibörjan då man är liten kan klockan vara ett problem. Högerhänta verktyg kan vara farliga i början, då man ska klara av den felvända formen i vänsterhanden samtidigt som man kanske inte använt verktyget förut. Man måste ofta vara observant. Av det myckna tränandet, blir man duktig till slut. Man blir mera van vid, att det inte ska kännas riktigt rätt. Trots allt dethär så går jag ju inte omkring och hatar allt som är högerhänt. Men man är väldigt medveten om problemet.
När det handlar om praktiska saker, och man som vänsterhänt ska dela arbetet med en högerhänt, kan det också uppstå problem, eftersom de flesta maskiner är för högerhänta. Ofta vill man ju svänga alltihopa, och den andra vill ju svänga tillbaka. Hitta balansen, och slippa all irritation lyckas inte alltid. Situationerna går till tankar, att vi alla är olika. Som man och kvinna. Rätt och fel, avig och rät, höger och vänster. Allt har sin motsats.
Och vi söker balans. Det bästa vore ju en form på allt som passar båda, alla. Fiskars har faktiskt också en sax som passar båda. Enligt mej borde detmesta utgå från "en mitt" istället för att välja en sida. Sidor har också det problemet att man kan stöta sej på dem. Därför ska en vänsterhänt sitta till vänster om en högerhänt, vid matbordet, just för rörelsen ifråga.
Tänk om man fick sitta mitt i bilen och köra, det vore nåt. Borde börja skissa på den bilen, men bilar ligger lågt just nu.
För mycket och för lite skämmer allt. Man borde, just det, hitta "gråzoonen".
Jag har, som de flesta vänsterhänta inom hantverk, försökt att hitta "min egen väg". På det sättet har jag tillex. lärt mej virka, fast det var svårt med höger hand. Jag var nog 30 ungefär när jag tyckte att det började gå lättare. Det om det.
Sätter in en bild på en upphöjd linjal som följt med ganska länge den också. Ett praktiskt redskap om man ofta klottar ner, det man målar eller skriver, med handen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här är vi ju båda 2 vänster hänta både gubben och jag, men barnen är höger hänta:) Jag har också en likadan fiskars sax för vänsterhänta. Såg du mitt förra medellande eller kommentar på förra inlägget. Ias bravader