torsdag 22 januari 2009

Emil och Ida blev Essebor

Tur att alla dagar har något
nytt att erbjuda. Efter en tids
virkande och funderande,
har en del blivit färdigt, och en
del nya ideer kommit till.
För flera år sen så fick jag i uppdrag av en bekant att måla Emil och Ida, som hade inhandlats i tron att de var färdigmålade.
Det var riktigt roligt, och i samma veva så började jag fundera på att måla desamma som "esseboa". Några par målades, och nu har det sista paret precis i dagarna blivit sålt, och ska skickas till Amerika, från "Föusfiness". Det allra sista paret är mina egna, och har varit med på en del fester.






En av mina dockor från Norge, har fått stå som modell när en brudkrona blev färdig. Kronan blev så liten att den passade perfekt på dockan. Framför henne står en liten virkad ask med lock. Den är har mönstret av mormorsrutor.


En till men större brudkrona, passar ganska bra omkring ett ljus, som sprider ett fint ljus i det skira mönstret. Lite för stor, tycker jag att den blev. Kanske ännu några mönster på kronor virkas ur häftet jag hittade på loppis. Samtidigt försökte jag mej på att virka små rosor. Det gick snabbt och de ser riktigt trevliga ut. Man kan ex. använda dem som knappar, på en tröja av samma garn, om man har en mindre modell, eller som dekoration på en mössa eller vantar. Vill du ha mönstret är det bara att maila. Rosorna ser du på bilden av kronan med ljus inuti.

Några nya maskor ville jag absolut pröva, reliefmaskor. Dom finns i olika modeller men jag valde ett som skulle passa bra till en kudde. Man virkar stolpar och utifrån dem så fixar man mönstret. Det har tagit ganska lång tid att få färdigt. Idag sydde jag fast tyget till bakstycket i omlot och så var det klart.



Så var jag till stan med min mamma inne i veckan och handla, samtidigt skulle jag ha ett par nya virknålar. Vi for in till en handarbetsaffär, och där hittade jag ju förstås också en liten lapp som var virkad i skira virkmaskor.
Mamma sa att min syster ju hade virkat min halsduk med de aktuella kärleksmaskorna, som affärsbiträdet sa att de hette.
Så nu ska jag försöka mej på dom.
Då hade jag ännu inget garn, men så hittade jag ett fint rosa som skulle passa till en sjal. Och någon sjal har jag aldrig fixat förut, så jag ska ge det ett försök.
Måste ännu vänta tills jag får mönstret på maskorna, eller bege mej tillbaka till affären, som villigt lovade visa hur man gör.

Annars så skulle så jag gärna få vara med och väva i vävstugan här nära. Men jag vet inte vad jag skulle med en filt till, då jag redan har så många, och får så lite sålt. Men filten hade ett jättefint mönster, så jag får stå och beundra andra händers verk då de är klara. Frågade hur länge det skulle ta att väva en handuk i vitt, 80 cm. som såg väldigt fin ut. Det skulle nog ta en dag att färdigställa en handuk. Så skulle de också fixa badhandukar, i riktigt fint avvägda jordfärger. På måndagar väver dom från morgonen, så man kan ta sej en titt allt emellan och se hur det går för dem. Så går våra dagar, medan vi fyller dem med något....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja de var ju mina Emil och Ida:)Ia

Ida sa...

Tycker om din blogg! =)