torsdag 13 mars 2008

Pussmunnar till påsk


Ja, det vankas pussar till påsk, så det blev av att baka redan i dag. Pussmunnar passar ju bra, tycker jag, fyllda med äppelsylt. Ofta kallas de för örfilar hos oss, men i Sverige heter det pussmunnar. Penslade med smör och doppade i socker blir dom riktigt goda. Synd att jag inte hinner baka närmare tillfället, utan får lov att sätta den i frysen så länge.
Här i byn ska det va en påskbrasa, och det är min och några andras tur att stå för bullar och kaffe. Känns lite viktigt att få va med i byarådet, det är andra gången nu. Tänkte visa mitt kakfat för en bloggkompis, och det passar ju bra nu, då jag hade bakat också. Först målades allting i mörkblått, sen använde jag krackeleringslack och så målade jag ljusgult på, sen hade jag klippt ut rosbilderna, och dem limmade jag på. Sen blev det väl 2-3 ggr båtlack på. Det är nog redan flera år sen jag gjorde fatet. Varje år tas det nog fram.




Jag ska berätta att jag har virkat alla rutor till mommofilten nu, och det blev 150 rutor, det mesta av trådarna är redan fästade och jag har börjat sy ihop lite. Det går också att virka ihop, hörde jag, provade båda och tyckte det blev snyggare att sy. Den blir ungefär 1.20 x 1.90

Hittills har jag använt 2 kilometer och 700 meter garn, ha ha, det var så roligt att räkna. Ett nystan vägde 150 gram, och det är ca. 300 meter. Fick 17 rutor av 1 nystan, och jag har använt 9 nystan. Lite mera fakta,: jag virkade 3 rutor på en timme, så det blev 50 timmar. Ännu blir det lite åtgång på garnet, när jag syr ihop den.
Ja, sådär håller jag på när jag gör nåt. Fast inte alltid. Men visst är det roligt med lite onödiga fakta som ju kan vara av nöden för någon annan.

En annan rolig sak är att en kompis har fått inspiration av mej, och ska testa att måla en hinterglasmålning. Ska bli roligt att se vilket motiv hon väljer. Måste nog fara och kolla, så sällan man ser nån annan hålla på, så det känns så roligt. Hoppas det passar henne, hon har problem med vad hon kan göra, eftersom hon har en skada i nacken. Hela jag, önskar att det ska va en sak som passar henne att göra.



Inga kommentarer: