tisdag 18 mars 2008

Korkad återanvändning...


För ett tag sen skrevs det i tidningen om att ölen snart finns på plastflaska, med skruvkork. Det funderades om det blir en flipp eller flopp. Allt har ju både gott och ont i sej. Glassplittret lär försvinna till en del. Så få se, ännu har jag inte sett plastflaskorna annat än med lemonad i, och dom tycks ju ha åtgång. Snart blir ju också då korköppnaren, en sak som "användes för länge sen", bara tiden går. Och redan finns ju plastkorkarna i vinflaskorna som förut hade "äkta kork" i halsen. Redan för nåt år tillbaka, hade jag samlat öl-korkar och gjorde denhär lampan, jag såg den i plast och den fanns också för tiotal år tillbaka, i många hem.Lampan är tänkt att passa in i nånsorts bastumiljö, men tyvärr har jag inte fått den att passa hos oss, den hänger i hobbyrummet. Ett tips är också att använda korkarna till en fiskfjällare. Fungerar bra.
Plastskruvkorkarna kan man klistra upp på en platta och använda den till ex en pillerutdelare för en vecka, eller så är den bra att ha mindre mängder färg i när man målar. Korkarna kan ibland också passa på ändan av något rör som behöver ha en avslutning. Hos oss har det använts på gitarrstativet.





Min senaste hinterglasmålning blev lite annorlunda, med

målad text, denhär gången, och då blev det ju lite mindre glitter trots att bokstäverna är i silver. Ville pröva i alla fall. Den svarta färgen, av den typ jag använder nu (LB) är lite klottig och täcker inte lika bra som den förra (Pebeo). Så hittar jag den andra, så tar jag nog den hellre, när jag köper nästa gång. Ramen är inhandlad i Kokkola.

Jag har fått lite jobbturer igen, och nästa vecka blir det att jobba lite. Det känns bra att vara på jobb, då man förtjänar egna pengar och inte behöver anhålla om att få från FPA. Alla borde ha ett jobb som de trivs med. Framför allt så behöver vi ju lite social samvaro också. Man blir så "skosso" annars.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken fin tavla!!!!
Vad jag önskar att jag skulle bli ens hälften så bra som du att måla..