tisdag 12 februari 2008

Ford my lord

Min son gillar Ford, och med all rätt. En bil av sådan modell blev min, året efter blev den vår, och förblev så i 14 år, och jag har tyckt mycket om den. Så blev den bortknuffad, och vi köpte en nyare bil. Forden hade tjänat sitt,för oss, men den är nu i min sons händer, och han donar lite med den, och har haft den som "måsabil". Jag är inte den som gillar bilar mer än vad dom förtjänar, det är ju bara en praktisk sak, som man har en hel del nytta av. Nåja, jag tänkte berätta lite mer om vad vår son donar med. Han har alltid gillat eld,bl.a så eldar han åt grannen, som är bortrest.Och den senaste skapelsen är en egen smidesässja som han tillverkat själv. För att vara 14 år så blev den riktigt bra.Han har en pappa som är väldigt intresserad av det han håller på med, så de diskuterar en hel del, om både ett och annat. Efter en del prat om hur en dylik ser ut, så skred han till verket, och på kvällen var den klar.En hårfön fick sin plats att uppfylla i det nya livet, om man kan skriva så...nu blåser den på för fullt och kolen blir riktigt heta. Jag var inte riktigt road av iden, men det var ju en typisk pojksak. Den skulle ju provas genast och det var ju tur att vi hade kvar grillkol från sommaren. Jag hade glädjen att få hans första prov-grej, en korköppnare. Vacker i sej, bjuder den på glädjen att pröva, "se hur det blir" andan. Ska nog bli roligt att se vad han i framtiden bjuder i smidesväg, all vår början bliver svår. Men oj, så intressant.

Ibland gör vi saker i hop, han och jag, och det är lärorikt och roligt, trots att det finns små eller större bekymmer under arbetets gång. Det tycker nog hans pappa också, och de har nog haft långt flera projekt ihop.

Han gjorde en hinterglasmålning med ford på, när han var hemma, och sjuk idag, febern var som bortblåst efter att han sovit sen han kom hem dagen före, från skolan kl.13, och till 10 dagen därpå. Han behövde nåt att göra, och trots att han inte kunde måla, som han sa, så lyckades det ju riktigt bra. I morgon far han nog säkert till skolan igen.


En sak som vi gjort ihop, är på en grå tröja,
som hans mommo sytt åt honom. Han hittade bilden på nätet, han tycker om tribaler, och dendär örnen var så fin. Jag fick ju hjälpa, men det som man ser på kan man också lära av, och vissa saker kan han ju göra. Det blev att spraya på klister på schablonen, och att sätta fast den på tröjan, sen kunde han ju också stöppla på färgen. Sen var det bara att ta bort den, och stryka på tröjan, då den torkat, och nu är den klar att användas.

En sak till, just nu iskolan så håller han på att fixa en el- gitarr. Ett långt projekt. Jag blev så inspirerad, och sa att jag skulle vilja laga en jag också, bara för att få måla den precis som jag vill. Men vad skulle jag med den till, jag har inte tänkt lära mej spela,så jag målar nåt annat istället. Här kommer min senaste hinterglasmålning!




1 kommentar:

Lantliga drömmar sa...

Konstnärligheten ligger i släkten ser jag :-) Fin tavla grabben gjort!

Vad var det du väntade på för operation? Har du fått tid till den redan?

Usch, jag känner mig så oinspirerad, inte har jag något att blogga om, och tycker att alla foton jag tar blir så fula... Önskar att det blev lite ljusare snart!

Sköt om dig! :-)