söndag 17 februari 2008

Flakabräden eller flagabräden?

Igår var det en vacker dag, och det blev en vandring igen, i bright light. Det var underbart att se solen så länge, det var ett tag sedan. Vi var också ut på en tur med bilen till Larsmo, för att titta lite på havet. Det hade kommit en del snö, och när den smälte blev de som kristaller som blänkte i träden, när solen lyste på dem. Otroligt fint. Man blev på gott humör. Folk var ute på isen och hade en del aktiviteter. Det känns bra när man åter känner att man vill fixa lite mera.

I slutet på förra veckan hade jag börjat måla på ett bräde jag fått av min pappa. Han har snickat några nu, sitt alldeles egna mönster. Ett har jag redan målat och det blev mera i blått. Nu ville mamma ha ett med lila toner, och här är nu resultatet. Det blev lackat klart igår kväll. Jag har alltid undrat om det heter flakabräden eller flagabräden. Jag själv tror mest på flakabräden så det använder jag mest. Nån som vet det rätta?

Jag har fått en iver på mej att fixa ett slags serveringsvagn till sommaren. Hittade en fin ritning, och har redan börjat se över delarna. Fick benen av pappa. Limträskivan jag hade var okej, men nu måste jag ha en annan tjockare till den som ska bli bordsskivan. Hjul ska den gå på, och dom finns också redan. Egentligen så är det nog för att jag får måla den sen, som jag ska snicka och skruva ihop den. Det är målet. Tror att den blir åt det brunare hållet.Bets låter bra, men jag kan ju alltid ändra mej många gånger än.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror också på flakabrä. Du är så otroligt skicklig i dina händer. Om du bara visste hur många gånger jag beundrat din Muminmålning i vår lekstuga :o)