måndag 28 januari 2008

Kompassen visar vägen

Jag hoppas att mina bilder till en del kan "tala" för sej själv. Jag är inte så bra på att verbalt eller skriftligt framföra det jag vill. Saker och ting roddar ihop sej, och det blir inte alltid så bra. Jag tror också att man lätt kan missförstå mej, eftersom jag själv kan se bilder och klarheter i mitt huvud, och det är ju mitt, och ingen annans, och att tänka med en annans hjärna är inget att ge sej inpå. Fast visst vill man ju försöka det också....
Men vi har ju en hel del hjälpmedel att använda för att göra oss förstådda, och kunna kommunisera. Jag tycker att en bild har en annan tydlighet, eftersom den framför allt har suddat ut språket. Man kan dessutom använda sej av färger för att förstärka exempelvis en känsla. Beroende på val av uttrycksätt kan man också få fram ännu mer av det man önskar, jag menar som expressivt, humoristiskt,symboliskt,dekorativt eller naturalistiskt eller sådana saker. Jag tror att detta val också väljer vem som blir attraherad av bilden.
Kompassrosen Windrosen målad 2007
En stjärna her gått upp för Norden,
en stjärna som med rätta
inte känner någon nedgång
Polstjärnan med sin riktning mot norr, finns i lilla björnens stjärnbild.
Säkert förstod du redan hur jag menade med olika bildspråk, men för att göra det lite mer åskådligt så visar jag det såhär. Olika bilder med lika tema, alltså en kompass. Bilderna väljer säkert sina åskådare också. Den svartvita bilden nedan, är hämtad från nätet.
Andras drömmar, känslor, eller mina egna, om något kan ofta bli till en bild för mej, man kan prata om en sak och så vill jag göra den sedd, ibland ljuger den lite som det gör i det skrivna ordet, för allt som skrivs är inte heller sant, och bilder kan också ljuga. Men ofta är dom som dom är, rätt upp och ner.
En bild blir också till ett slags bearbetande av vissa saker, som jag kanske kan ha svårare att prata om.
Visst är det lessamt att vissa drömmar bara förblir drömmar, jag menar ibland blir dom så fina på bild att man önskar...lite mer.
Nåja, dethär var nu nåt jag tänkt på. Och nu blev det både till bild och text. Nå´t som är bra med att blogga, det tyckte jag redan från första början. Har du nå´n kommentar tilldethär?

1 kommentar:

Lantliga drömmar sa...

Jag blir bara alldels förstummad! Du är ju så otroligt duktig på att måla och rita! Vet inte vad jag ska säga annat än att jag verkligen beundrar dina kostnärs-talanger!

Ha en bra vecka!