tisdag 15 januari 2008

Idag vill jag visa och berätta om mitt "bräde" som kom till 2004. Jag målade 2 äldre snickares flakabräden, och var mäkta imponerad av deras skicklighet. Dessvärre har jag inte den gåvan, att snickra flakabräden, men jag fick ju måla deras, fint snickade bräden, och fröet växte, tills det en dag blev TILL vad jag klarar av.
Flakabräden var förr fästmansgåvor, och av den naturliga orsaken tror jag också att mitt bräde blev av annan sort. Kalla det modernt eller nytänkt, av en äldre förebild. Jag sågade en upplaga på endast ett tiotal bräden och målade dem, när de köptes slut målade jag 9 till, varje gång. Det blev dags att numrera brädena på baksidan redan samma år, och så är dom nu i dag. Nyligen i slutet på 2007 sålde jag mitt nummer 100-jubileumsbräde, och den lycklige var min nära granne. Bakom det brädet fanns också texten:
I tron och hoppet har kärleken sin boning.
Annars är brädet Tro Hopp och Kärlek, tänkt som en gåva när som helst i livet. Köparen berättar oftast vem som får brädet. Och det brukar vara till nåns bröllop, konfirmation, födelsedag, dop, och så har nog också "min bästa vän" fått det, så har det också hamnat i tomtens säck,och rest till Sverige och Amerika. Man blir så glad, och tacksam, att få vara en del av den gåvan.

2 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Jag tycker om tavlorna du gör i glas, du förklarade nog just vad de heter, men mitt minne är inte så långt... :-) Hursomhelst tycker jag de är väldigt vackra! Du är så duktig!

Lantliga drömmar sa...

Tack för din kommentar i min blogg! :)
Om du är inloggad behöver du inte längre vara anonym (om du inte vill förståss) när du skriver en kommentar.
När du skrivit kommentaren, skriver du av bokstäverna i ordverifieringen, och sedan står det ju Välj en identitet. Då kan du bara kryssa i det första alternativet Google/Blogger. OM du vill alltså :) Tänkte bara jag skulle säga det så vet du :)

Ha en riktigt trevlig helg!