onsdag 17 juni 2015

Kryddsalt och blomsocker

Mitt syrensocker
Idag har jag ägnat dagen åt att baka lite till midsommaren. Redan för ett par dagar sedan så gjorde jag ett syrensocker, då jag sett ett tips på facebook. Jag har aldrig förut hört om syrensocker, däremot har jag hört om kryddsalt, eller egentligen en massa olika salter, som tillex. örtsalt. Jag har ju köpt och använt dessa salter i köket. Men ganska länge har jag också gjort eget örtsalt. Nu blev det ju intressant att också göra lite blomsocker. Jag har förstått att man ju kan göra en hel del olika av dessa också, det gäller bara att veta vad som är ätbara blomblad i naturen. Så lika bra, kan man ju sätta i lite citronmeliss i sockret eller rosenblad, gullviva, apelsin. Bara att välja sin favorit.  Mitt syrensocker ville jag ju prova att baka med, så det blev lite småkakor med sockret.
Så mycket smakar syrensockret  inte, men man känner smaken bättre om man gör en neutral kaka, och struntar i alla andra kryddor. Lika gärna kan man också bara torka bladen och förvara dem i en burk utan socker om man vill också. Men burken blev ju fin och så kan man ju gärna göra en att ge bort som present också...
Syrensockret har jag sett lite olika tillagningssätt man kan välja på. Man kan torka blommorna, eller köra dem i en mixer med sockret, eller varva dem i en burk. Jag prövade både att lägga dem på ett fat, och ha dem i 50 grader i ugnen tillsammans med sockret ca. en halv timme, och en del prövade jag att köra i mixern med sockret, och sen i ugnen. Lite olika resultat. Jag har nog använt ganska mycket blommor, men man ska visst ha 3 dl blommor och 3 dl socker, alltså lika delar...använd endast blommorna som du drar bort från kvistarna. Man kan ha kvistarna liggande på ett fat en stund så kommer småkrypen bort om det finns några.Om du inte visste det så då du plockar syrener, så kommer det inga blommor där nästa år, alltså på de kvistarna, så tänk på det om du vill ha kvar några. Plocka dem också i torrt väder...ska man varva dem i burken, ska man ha dem där i en vecka eller så...

Reseptet på Syrenkakorna följer här, och på bilden ser du hur dom ser ut.
175* ca. 10 min. 45-50 stycken
Rulla 1 msk smet = en kaka. Lägg endast 12 på en plåt då de flyter ut.
Grädda tills de är lite bruna i kanten

1,5 dl  socker och  1,5 dl syrensocker rörs med 250 gram smör
250 gram vetemjöl blandas med 1 tsk soda.
1 ägg
Goda med te!
Lycka till!

Inga kommentarer: