tisdag 15 januari 2013

Hemmakurs i korndräll



Just nu är det ju aktuellt med nya kurser med olika inriktningar. Trots det ska jag inte börja någon kurs nu.
Men visst finns det mycket intressant att prova på, och det ska jag göra. Men jag beslöt mej för att se hur jag klarar av att göra det själv, med hjälp av information från en bekant, och via internet. På min senaste arbetsplats, fick jag se färdigt sydda dukar, i en teknik som nu faktiskt är aktuell i årets kursprogram i Pedersöre medborgarinstitut. Nämligen korndräll. Den har många namn,t.ex. huckaback, huckwork,
huck embroidery,swedish weaving, m.m. Otroligt vackra handarbeten, och jag blev ju intresserad.
Av den information jag fick då, så har jag nu skaffat mej ett set att börja på med, från handarbetsaffären "Ninas handarbeten"  i Kronoby.  Tyget i bomull, med namnet Gerstenkorn (och numret 3331) 45 cm tyg i bredd 170 cm. 3 garndockor, och så behövde jag ju också kanavanålar, som på svenska heter stramaljnål, och ett mönster. Det hela blev att kosta 30.30€.
Man kan ju dekorera annat med denhär tekniken också, som förkläden, kuddar och handdukar m.m.

Så här ser tyget ut,
när man tittar på det
 Så nu har hela eftermiddagen gått åt till att leta mera information om
det här. Bl.a. så hittade jag en sida där man kan köpa ett set
att prova på för bara 4.90€. 
Om någon är intresserad så är adressen www.shopwiki.de
Tyget i setet har storleken 40x40. Kolla och titta. Jag handlar
 ju inte på nätet ännu, så jag har ingen aning om hur länge
det tar att få produkten. På något som hette Buttinette fanns
det något också. På YouTube kan man se, hur man syr en del stygn,
om man letar på how to do swedish weaving.
En del mönster finns gratis om man letar på nätet.
Man syr på baksidan av tyget och endast under de långa vävda trådarna,
så inget blir synligt på baksidan av duken, eller arbetet.
Vad jag förstår om trådens längd, är att den ska va 2.5 gånger arbetets längd, och då blir det ju svårt att arbeta med en så lång tråd, men det är tydligen meningen att man börjar i mitten på mönstret och likaledes med tråden, så man syr först åt höger eller vänster och sen tvärtom. Man lämnar alltså halva tråden till andra halvan.


Gerstenkorn tyget förstorat,
det är baksidan man syr på















Och ännu om en beskrivning av ämnet på sidan :
thelibrary.org/lochist/periodicals/bittersweet/wi81d.htm
Nu är det bara att sätta igång, undrar var man börjar LOL?


....och Kittymössan inne...
Min senaste stickning är färdig, det blev en KITTY-mössa, enligt egen modell, provade olika sticksätt. Rosetten är virkad, så också bandet. Den sitter bra över öronen. Tyvärr blev jag inte lovad att ha den på när vi ska till staden, därav ballongen också, för att kunna visa den. Men jag "Har" provat den och den passar.

Min Hello Kitty mössa ute...


Kittymössan bakifrån

Inga kommentarer: