tisdag 22 januari 2013

Duken



Min korndrällsduk

Jag har tillbringat mycket tid med att sy på korndrällsduken, så nu ska jag ta en paus fast den ännu inte är färdig. Den är ju 1.70 lång så det tar en stund innan man kommer till andra ändan. Lite svårt att bestämma längden på sytråden, men det som var bra var att börja på mitten, då man har så lång tråd.  Mönstret är ju som en spegel, lika på båda långsidor. Syr jag fler, tror jag att den blir mindre, men just nu så är det alltså en paus. Mönstret jag skulle följa hade dålig bildkvalitet och  jag kunde inte fixa de där fina axen, men annars så är ju sysättet jättelätt, en 6 åring skulle klara det, efter lite undervisning. Jag hittade också ett lätt och tydligt mönster på nätet, men ville inte sy det. Istället så började jag göra ett eget mönster efterhand som jag sydde, och det var ju också lite intressant. Kan man nu kalla duken för korndräll längre, har jag ingen susning om. Men vissa stygn liknar ju nog dom man använder. Efter ett tag använde jag också bomullsgarn som jag har på nystan. Lika grovlek och lite andra färger eftersom jag bara köpt brunt. Sen ska ju duken fållas också...

3 kommentarer:

Anonym sa...

OJ,va du e duktig jag trodde att man måste ha vävstola ?!den e fin!h.Arja

Isa sa...

Det trodde jag me...

Isa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.