fredag 13 februari 2009

Vändagen

En glad alla hjärtans dag till dej som tittar in. Jag tycker om hjärtan, i alla former och färger.
Just dethär hjärtat, har hängt med sen vi byggde stugan. Ganska simpelt valt material, alltså återvinning av en papperslåda. Skickade in ett liknande en gång, till nån tävling, och Lili och Sussie tyckte att det var ett fint pannunderlägg. Så, visst kan man använda det till det också.
Mitt hänger på en dörr.

Ska visa lite bilder från vävstugan.
Bilderna av den fina grå filten blev bortvald,
den blev inte så bra som i verkligheten
men den kanske kommer med en annan
gång, med en annan bild som ger den rättvisa.
Den ska säkert bort ur väven först.
Denhär i brunt blir till badhandukar.
Lite olika utförande beroende på vilken färg man trär med.


Annars så var det full fart på vävningen i stugan,
och man kunde finna kvinnor vid, bredvid och
under vävar.


Jag stannade inte så länge, men några kort blev det.
Och man ser att det inte står helt stilla med
hantverksintresset i byn. Flitens lampa lyste,
som dom brukar säga.


Snyggast hittills, var nog linnehandukarna som börjat
ta form.





Så ska jag ännu visa min hög med sjalar som blivit klara.
Det finns massor av färger i butiken att välja av just det
garn jag valt. Jag skulle ännu vilja virka i grönt och mörklila.
Lite rester blir också kvar. Kanske jag borde använda dem också....?




När det ska handlas lite mera till oss, blir det att resa in
till Jakobstad. Riktigt trevliga resor ibland.
Jag gillar kvinnor som pratar matresept och tips i butiken, oftast är det ju dom som lagar mat. Plötsligt berättar dom vad dom brukar laga.
Ofta något bra beprövat och värt att ta tillvara och försöka på själv.
Ofta brukar det lyckas riktigt bra. Så nu om senaste resa.
En burk Citruskrydda skulle inhandlas, och den sista burken
av nämnda vara togs av mej från hyllan, och jag sa åt biträdet
att nu blir det till att beställa mera. Vi började språka och
hon berättade om en annan kryddburk som hon använt till
en grönsaksrätt i ugnen, onekligen lät det gott och en ny
kryddburk hamnade med hem. Den kommer tveklöst att
bli en av mina favoriter. Första försöket, med rivna morötter, och en dressing på orange pepper kryddan från santa maria, blev riktigt gott. Men visst behöver man tänka till lite vad man använder för kryddor till vad. Då blir det inte så svårt.
Det är ju så roligt att pröva något nytt. Citruskryddan använder jag mest till kassler som jag gillar jättemycket, men den passar ju till annat också, som fisk, och i gräddfilen till fiskpinnar.
Ha en bra dag.

Inga kommentarer: