fredag 29 augusti 2008

Veneziaden, så härlig

Ska titta in och sätta in några bilder angående
den anstående festen i våra omnejder, alltså Veneziaden, och hoppas att den inte regnar bort.
Min första resa till utlandet 1991-92, eftersom det var över nyåret.
Jag upplevde nyåret där som den största veneziad jag någonsin sett, på Madeira, ståendes mitt i Funchal på torget, med ett skumppa glas i ena handen, tillsammans med en massa folk. Tittandes uppåt, och det fullkomligen regnade raketer, så stora att jag bara gapade, den ena underbarare än den andra. Och färger, färger, färger Dom avlöste varann hela tiden, och det var ett jubel utan like. Jag har aldrig upplevt något liknande, varken förr eller senare.
Jag önskar mej varje år tillbaka dit, bara för att uppleva det en gång till. Och det är den årliga veneziaden hos oss här i Finland, som liksom kittlar tanken. Tanken att gå där igen, på alla upplysta gator, och bara liksom . . . .
Vi har ingen villa, men jag sätter numera varje år ett par lampor i våran trädgård som lyser upp våra vackra bollpilträd, det är ingenting i jämförelse med den bild du ser, som är av träden från Madeira. Men minnet lever, och jag behöver bara blunda.

Hoppas på ett fint raketväder i år också, åt alla som är på den stora spegeln eller på sina villor, så de ska kunna njuta av alla blinkande fina lyktor, och alla raketer och alla underbara ljus.
Ja, vi ska inte klaga på mörkret, det gör ju så att allt det vackra syns ännu bättre. Och den stora spegeln dubblar alltihopa. Så tänd många eldar, ha det trevligt och umgås. Kolla här hur det kan se ut på Madeira.

Inga kommentarer: