måndag 25 augusti 2008

Att upptäcka...

Ibland blir jag jätteglad över en liten sak, det kan ge mej glimtar tillbaka till den tid då jag var liten, eller som tonåring. Igår mindes jag en liten gosse som brukade komma och hälsa på till oss. Han var väl en 5 år och jag 13. Han kunde komma "flygandes" iklädd supermannens kläder, ett litet yrväder som var full av upptåg. Han blandade in roliga historier i sitt lekande och kunde fånga sjörövare och sånt, lycklig i det lilla. Ibland kom han med oss, när vi for på en mindre utflykt, och det var alltid lika roligt då han var med. Han fick mej att skratta, och jag kände mej speciell. Jag ville gärna umgås med honom fast han var bara fem år, jag kände ett litet gryende ansvar, han var en fantasi-lillabror. Han hade ofta bråttom till nästa äventyr, och lika fort som han dök upp, så var han försvunnen. Samma känsla, för ett ögonblick, fick jag då en gosse kom hem till oss igår. Han hittade det tusenåriga bläcket, undersökte och petade på det, och jag sa att du får gärna måla med det om du vill. Jag trodde inte att han hade lust med det, men glatt sa han att han gärna provar, och jag ställde fram papper, pensel, vattenkopp och visade hur han kunde göra. Jag sa att han kan ju skriva sitt namn och årtal nere på sidan, om han vill ge bilden åt mej. Så började han måla, och jag gick bort en stund. Senare då jag gick tillbaka hade han försvunnit, och teckningen hade han tagit med sej, då mindes jag den lilla killen som brukade hälsa på hos oss då jag var liten,(och som senare blev till barndagvårdare) Jag kände hans spänning och glädje av att få skriva med tusenårigt bläck, hans lycka över att han skulle visa vad han åstadkommit, för någon säkert, fast jag inte hann se just det, utan jag fick se något annat.

Här kan du lyssna på en polka som jag tycker är helt häftig och medryckande.

Jag ska skriva lite om kryddor också. Knorr, gillar jag. Så när jag far till Sverige så blir det lite uppköp av den sorten. Här har vi egentligen bara tillgång till
Aromat och kött och grillkrydda. Jag vet inte om det finns fler
kryddor heller, än de jag har hittat.
Men alla använder vi, och alla gillar vi. Men visst har man favoriter. Och ibland gör jag egna kryddor, som ex. örtsalt.
Att rekommendera annat än Knorr, så blir det mest av
Santa Marias kryddor.
CITRUS, är en gillkrydda i en förträfflig kombination
till både kött och fisk, värd att prova.
Så finns det en för mej ny krydda som ännu är oprövad,
nämligen AMERICAN BBQ SPICE, chili & smoky, som innehåller en mjuk smak av mesquiterök. Snart ska jag prova.
Det har ju varit dåligt grillväder och det blir nog
mest lagat mat i köket och inte på grillen,
men det går ju också.

Hösten kom och nu har ju den nya katalogen kommit med alla kurser. Jag borde ju gå nån, tänkte jag. Men det är svårt att välja. Sticka och virka från grunden, ska dom ha i vår by. Och kanske jag ska fara på den. Men lite egna projekt har jag ju också. Läs och bli inspirerad du också. Kanske du börjar virka korgar. Jag gillar att fixa lite förvaring, och testa lite olika garner. Nu blir det snöre istället.
Fröken Elsas virkblogg verkar vara nåt att titta in till och få tips.

Jag visade aldrig hur den fina gången blev, men nu är det dags. Vad tycks. Jag är jättenöjd.


Så ska du få ett resept på min stora
mazarin,
175* 20-25 min
formen ca. 25-30 cm i diam.

100 gr rumsvarmt smör
1/2 dl socker
rörs ihop
3 1/2 dl vetemjöl
1 ägg
1 tsk vanilj tillsätts, formen kläs med degen
Fyllning;
150 gr mandelmassa
65 gr smör
1 ägg
5 droppar bittermandelolja
allt blandas ex. i en matberedare eller med elvisp
Glasyr; som sätts på den svala kakan
1 dl florsocker 1 msk vatten
(eller saft enligt smak) Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Polkan råkar ju jag ha som ringsignal faktiskt..... Den är faktiskt riktigt najs!
Prövade faktiskt att skicka den till dig men filen var för stor för att skicka som mms.
Ja funderade också på kursen i Bäckby men vet inte hur jag ska göra. Har ju skola måndag och tisdags kvällar så det blir lite mycket tid borta från familjen och plikterna...