måndag 16 juni 2008

tAKE mE tO yOUR hEAVEN 1999

Jag fick helt plötsligt en one dime från landet Amerika, en fin liten peng som passade perfekt på mitt silverarmband, bara att borra ett litet hål. Vid närmare betraktelse, så var den från 1999, och det står In God We Trust och LIBERTY, en silveröverdragen kopparpeng, såååå vad var det som hände det året....
......I mina minnen så var året 1999 ett av mina bästa. Vår gosse var i sina bästa år, 5-6. Jag hade en utställning på malmskas bäddavdelning. Vi hade haft vår andra nymfparakit i ett år. Nu var dom ett par.
Jag var då ännu med på bondens dag i stan. Minns jag rätt hade vi Ahlskogs hönor och en tupp ute i det gamla "föusi". Min kusin vigdes till präst av biskopen i Borgå. Granngården hade "Amerikafrämand". Och vi hade gardenparty hos oss...

nu är det 2008
Min senaste hinterglasmålning, blev "Tusen och en natt"
en vinnare 1999.
Nu tycker jag att jag kanske skulle vara mogen att läsa "Tusen och en natt". För att vara sommar är det kallt ännu, så man borde ju läsa åtminstone en bok, så länge man hinner när det är regnigt.
Jag tycker om sagor mest, äventyr, inga romaner eller mord. Ganska så barnsligt, men det är fantasin i det jag gillar, som Harry Potter. Ganska invecklat alltihopa men, vilka bilder man kan måla upp i fantasin. Sen är det inte samma sak att titta på filmen, men ibland är dom också bra. The Da Vinci code, från 2006 var en av mina favoriter i filmväg. Den senaste film jag såg var Indiana Jones och kristalldödskallens rike.
Ser ut som om veckan ska ha dåligt väder i början, förutom i kväll, då solen ska skina. Men det behöver regna också så att mina blommor växer och orkar blomma för mej. Få se vad midsommaren bjuder, det är kanske först då som värmen kommer.
Senaste tipset i grillningsväg är att grilla ost, det gör man ju inte eftersom osten smälter men, en vid namnet halloumiost, en sorts fårmjölksost som ger en krispig yta istället, lär var nåt att pröva. Ett blandat grillspett kanske... Var man hittar osten vet jag ännu inte. Äventyret har börjat. Ska också pröva att rosta bröd helt vanligt och sätta på honung och ost. Det ska vara nåt som passar med varann.
Nu ska jag ut i mitt nystädade hobbyrum och städa lite mer. Jag har fått ett nytt fint fönster, och det är en fröjd att blicka ut över åkern genom en klar ruta, precis som mina nya brillor. Tänk, två såna saker, ena så stor och den andra så liten, men samma inköpspris...
Ha det så trevligt, det är sommar bara en gång om året.

Inga kommentarer: