fredag 20 september 2019

I havtornens underbara värld...

Hösten kom snabbt för min del, då jag också jobbat. Men jag kan ju inte bara sluta med allt som jag tycker om, utan försöker få det att passa in. Havtornen har växt till sej och är större än vanligt. Och jag trodde i början att de skulle bli mindre än vanligt, då det varit så omslag i vädret. Oavsett, finns det variationer på träden. Hittade ett rekordstort bär i år också. Lite kallt att plocka, klagar för egen del, men vi har ju Marjukka havtornsplockare i år, så händerna är inte lika utsatta som vanligt. Man kan till och med ha på sej vantar, då man plockar. Helst fingervantar, och gärna med plastprickar på, som stretar lite på den glidande plastbehållaren. Ett par yogavantar blev bra, men det blev att ha ett par till, med hela fingrar för att inte fingertopparna ska frysa. Lite väl mycket regn också, så ibland har det blivit lite för långt mellan plockturerna. Men man plockar då det finns tid och ork. Plockarna rymmer 600 ml.
Då jag provat att pressa havtornssaft i saftcentrifugen, så blev det ju frön och skal kvar. Tänkte lite längre än vanligt att bara torka dem, och gjorde lite marmelad av alltihopa. Det blev gott till rostbrödet, lika bra på reissumies också.

Så bara blev det en dag, då jag konstaterar att det finns jordgubbsmjölk i affären i Sverige att köpa, men inte i Finland. Och jag tyckte ju att jag borde prova med havtorn istället.
Mellanmålet blev alltså havtornsmjölk med lite lindblomshonung.
Överraskad av hur gott det blev. Man ska nog dricka det genast man blandat,
då det annars skär sej, och börjar se fult ut i glaset.


Ringblomsoljan...














Så får man lite rivsår och instuckna taggar i händerna då man plockar havtornen.
I årets MI-kurshäfte fanns en kurs där man lagar bivaxsalva. Det var bara en kvällskurs,
så jag googlade och tyckte att jag skulle göra det hemma istället.

 Jag ville ha ringblomsolja i salvan. Men mina ringblommor hade inte kommit upp i år,
så jag tänkte handla på torget lite blommor då jag blev tipsad om att det fanns.
Samtidigt ville en kamrat bjuda mej på
Bivaxsalva i kinderäggen...

Japansk rosenkvitten
blommorna, om jag plockade själv, och det kändes ju tacksamt.. Så jag besökte henne och det är ju ca. 1 månad sen. På den tiden har jag torkat blombladen och lagt dem i olja i en burk, som jag haft i fönstret och skakat varje dag. Då det blev klart, så var det bara att fixa salvan. Jag hade inga små burkar så det blev att lägga i små kinderplastägg. Fungerar jättebra. Och just nu så använder jag salvan på mina såriga händer, som dock är relativt bra i år.



Så har jag lagt mycket tid på att försöka ta reda på hur man ska vinterförvara en japansk rosenkvitten. Den blommade så vackert i orange, och den fick äpplen. Jag tog in dem i förrgår, och de doftar ju otroligt gott. Inte genast, men då man låtit dem ligga en stund. Inte helt lätt att förklara doften men jag gör ett försök.

Den påminner om gardenia-blomman, nån indisk rökelse, tazetter, söt nektar, jasmin,  eller apelsin eller nån cirtus-blomma, lite gammalt skåp, nån parfym...ja, den har en verkligt god doft. Man kan helt enkelt få för mycket av den kan jag tro...                                                                                                                                           
Rosenkvittens frukter

Skönt att sticka lite mellan varven och känna värme och mjukhet...

Inga kommentarer: