fredag 9 augusti 2019

Samla örter...

Röllika
Dagen har i stort sätt fyllts med att samla örter, påbörjad torkning och lite planering.
Alltså, jag blev intresserad av att plocka lite örter till vintern, för att ha till te, eller infusioner, som de kan kallas, och så tyckte jag att det skulle vara intressant att sova på en ört kudde.
Så jag har ju läst lite på nätet om hur man pressar växter.  Just nu har jag återigen satt växter i press. Förra gången blev inte så bra. Nu vet jag att det är bäst att sätta bakplåtspapper omkring växterna så att de inte fastnar i pappret. Hoppas hårt på att få fina rosenvial från pressen. Men kanske inte heller färgen blir kvar denhär gången, men det är roligt att försöka. Någon press har jag inte utan använder den traditionella metoden,

Salviaknippen, som små bastukvastar...

Rödklöver har fytohormoner
Ljung är rogivande















ungefär som att sätta dem i en bok och ha något tungt på.
Salvian har jag i knippen att hänga. Försöker mej på att torka örterna i bastun. 35 grader ska va bra. Få se hur länge det tar. Förutom det på bilden så har jag också samlat nässelfrön och humle.
Jo, om man läser om dessa örter egenskaper, ska man visst hjälpa klimateriebesvären att må bättre.
Rödklövern har ett bra näringsinnehåll:
Lättupptagligt protein, kalcium, krom, magnesium, kalium, fosfor, B- och C-vitaminer, fytohormoner.
Så den reglerar hormoner och är ett bra alternativ vid klimakteriebesvär som vallningar, svettningar, torra slemhinnor. Nässelfrön är också bra då de innehåller fytoöstrogen.
Ljungen, salvian och humlen kommer att passa bra i örtkudden.
Nu är det bara att vänta, och sen sy en kudde, och fixa till sitt te.
Härligt med naturens alla gåvor...

Inga kommentarer: