måndag 30 september 2019

Snurr...på stickan

Efter att ha testat ett annat sätt att sticka, ett spiralmönster, så ville jag prova laga ett par inlägg för att blocka sockor. Det går ju också att använda väldigt tunna plastskärbräden till samma ändamål. Så hade jag tänkt, men jag skulle pröva formen först, och då de blev i tjockt kartongpapper från en sparad låda, så tyckte jag att det säkert skulle bli bra om jag bara satte på lite skyddsplast. Jag gillar ju att återvinna så...
Jag duschar vatten på sockorna så de blir ordentligt fuktiga, men inte alldeles våta, så trär jag dem på "sockblockarna", så får de torka i lugn och ro...
Sockorna är stickade i 2 olika Nallegarn, och mönstret är ett vanligt sockmönster. Maskorna är förskjutna, och det är 5 räta och 2 aviga. De 2 aviga är mörkbruna för att synas. Eftersom garnet är tunt, så blev ju sockorna tjockare med två trådar. Så på ett sätt är de tvåändsstickade...
För att visa hur det ser ut på baksidan har jag ännu en bild längst ner i inlägget. Det är handledsvärmare i samma teknik. Man kan använda den sida man vill ha utåt. Kruset är också lite annorlunda på de båda sidorna...

Sockorna med spiralmönster, det gröna är inläggen för blockningen...

Här ligger sockorna på tork...
Innan sommaren tagit slut hade jag ju samlat lite örter till ett par örtkuddar jag länge tänkt göra. Nu har de äntligen blivit klara. Inuti finns humle, ljung, rölleka, salvia och rödklöver. De håller 1 år, sen är det dags att laga nya igen, om man vill ha. Man behöver nog ha en innerkudde som har ordentligt tät vävd struktur, så att inte materialet kommer ut. Ytterkuddfodralet är bara sytt så att det blir omlott en ficka att trä innerkudden i.

Örtkuddarna
Min senaste hinterglasmålning, även kallad ryssmålning, målade jag på Essemässan. För att ge folk något intressant att titta på, då de besökte mej i min utställningsruta. Den blev klar först ett tag efter mässan, då den behöver målas 2 gånger för att täcka det svarta. Så ska det ju torka nån dag, eller åtminstone en dag, innan den sätts ihop med glitterpapper emellan.
Sen får den glittra på väggen...
Ryssmålning...
Handledsvärmare...

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Jösses vad mysiga de sockorna är, dessutom väldigt ovanliga tycker jag.