söndag 16 september 2018

Kurser på hösten...

Maskorna blir säkert tydligare efter att man blockat

Jag har börjat på MI-kurs, då inget jobb ännu finns att söka. Den är 3 timmar, med start klockan 9 på morgonen, 1 dag, varje vecka." Kreativa händer", heter den. Första gången blev det inget hantverkande, utan anmälning och en massa prat om vad man skulle vilja göra, mönster och materialprat. Alltså en hel del om virkande, stickande och vävande. Och populärt just nu...
Härligt att få se en massa garnnystan också, de nyaste just nu. 
Trots allt... är jag ganska trogen 7 bröder när jag stickar, och bomullsgarn, då jag virkar.
Säkert en hel del att lära sej om det också, olika material alltså.
Det var ju hur trevligt som helst där på morgonen, och riktigt inspirerande. Det finns ju massor man vill göra, men man får väl konstatera att livet inte räcker till, så man får försöka ta det allra bästa man tycker om, lära sej det, och göra det bästa man kan. Så nu skulle de ju bl.a lära ut hur man stickar patent i 2 färger, eller brioche-stickning.
Det är ju en hel vecka till nästa gång och det finns ju flera tillfällen att prova däremellan. Så jag letade på nätet, och kunde efter ett tag få till hur man gör. Men det blev mycket rivande och repriser.
Så när ett problem var klart, så fortsatte jag med nästa. Jag ville ju sticka sockor med en rundstickad patent i mudden, och en annan häl, än den jag alltid stickar. Tyckte det var tur att jag inte heller väntade på nästa kurstillfälle, eftersom det säkerligen varit svårare med koncentrationen då,
när det är ca. 10 andra utspridda i de 3 små rummen.
Jag är ju vänsterhänt, och det tar sin tid...
Efter ca. 3 dagar, så hade jag lyckats få ihop två muddar. Ett varv blev felstickat, innan jag fick klart för mej att jag stickat det avigt istället för rätt. Och jag visste inte hur jag skulle sticka tillbaka,
så då började jag om från början...
Jag fick ont i armen av allt stickande trodde jag, men det är ett "far" som cirkulerar, och jag var inget undantag, så det var inte stickandet, men jag hade så ont att jag tyckte att jag skulle virka istället då.


Så det blev en kaffelapp igen då...Mönstret har jag virkat förut, Buffalo check, inte så svårt, bara man klarar vändningarna. Passande julfärger, grått, grönt och rött. Den borde få en baksida...

Nu är det inte länge till nästa kurstillfälle eftersom det är söndag idag. Ska bli så roligt att få fortsätta på sockan och göra en ny häl...och se vad alla andra gör, och kanske prata med någon också...så är man inte heller ensam då man tar sin andra "morronfiika"...

Inga kommentarer: