onsdag 19 september 2018

Brioche...



...ska jag just nu skriva lite mer om. Patent. Minns ordet redan från min barndom. 
Det blir såååå vackert. 
Det kan man med fördel också lära sej, om man letar efter videon på nätet. Många är de gånger då jag suttit och kollat på en video, och virkat eller stickat nåt nytt jag inte kan. Visserligen är det ju begränsat vad man kan lära sej på det egna språket, men med en video, blir det betydligt lättar, 
då man ser, och också kan pausa för att hinna med... 
Det finns också så pass mycket information, att man får passa sej, 
så man inte blir för passiv...eller aktiv...

Under tiden blommar min kinaros med sin tredje blomma...

Brioche är ju nytt för mej just nu, och här har jag lärt mej, att det fodras flera maskor runt ett sockskaft eller mudden, eftersom det inte töjer. Säkert därför man inte sett bilder på sådana heller. 😁
Då det är den första brioche-stickningen jag provar så skulle ju nästa vara att prova om det skulle hjälpa tillräckligt med att fortsätta med några varv vanlig resårstickning  Jag kan ju inte använda min socka själv, men jag har iallafall tillsvidare klarat av att sticka Brioche i rundstickning, och i fram och tillbaka varv.
Dessutom går det bra att sticka med en färg också i rundstickningen, men den mister lite av sin karaktär, då maskorna inte syns lika tydligt.
Den nya hälen var rolig att sticka. En som tydligen har flera namn. På kursen heter den visst timglashäl. Kursläraren vet berätta att det är den häl man oftast ser på de köpta sockorna. Hon är verkligen duktig. En hel knippe energi, och besitter en massa kunskap.
Nästa misstag jag tog till, var att sticka med lyfta maskor runt foten, och det gör ju också att den drar ihop sej, och man borde ha fler maskor. Dethär blir nog en märklig socka med mycket lärdom i. Undrar om nån kommer att få den att passa på foten överhuvudtaget. Eller om de ska hängas upp på väggen som en minnesbeta, jag har ju dessutom tån kvar, skulle det vara en ny modell det också?
Det blir så spännande men gör det.

Det blev en ny ruta virkad då jag väntar på nästa kurstillfälle. Inte helt lätt den heller...
Casablanka



Så en annan ruta som blev till då grannen kom in med ett ratat nystan, det förpassades av henne, 
då det delade sej så mycket. 
Roligt med lite fler reliefmaskor emellan...


1 kommentar:

lahomanails sa...

A. titanium alloy - Tetracenet | TITIAN ARTISTS
Stainless Steel has titanium water bottle a thickness of 2mm, and titanium canteen weighs 1.25g. In addition, its weight has increased smith titanium slightly mens titanium wedding bands to 1.25g. This alloy is titanium dive watch the highest