torsdag 21 juni 2018

Att återanvända sockskaft...


Ett vackert sockskaft har fått en andra chans...



Efter en pågående vindstädning, har jag sparat gamla sockskaft som jag klippt loss från fotdelen som var söndrig. Så söndriga att det inte lönar sej att stoppa dem. Och inte behöver jag heller så många sockor. Men redan stickade skaft är ju ett arbete som har tagit tid, vissa riktigt vackra också, och jag tycker att man kan, i mån av möjlighet, återanvända saker. Ge dem en andra chans...
Det blev att fundera ett tag på vad man kan använda dem till.
På de handarbetssidor jag följer, har jag sett att kattor gillar att sova och vila på handarbeten av ylle, och gärna på nystanen också, så då tyckte jag att en kudde till en katt kunde passa bra.

Nu har jag ju ingen katt själv, men det finns ju andra som har. Grannen ska få katt, så den tyckte jag att jag kunde fixa en kudde åt, om den skulle hälsa på mej där ute, för in får den inte komma...

Först tvättade jag skaften på ullprogrammet på tvättmaskinen. Så fick de torka. Jag virkade ihop dem i ena ändan, och tog fyllning från en gammal tvättad kudde, och fyllde skaften med det, och så virkade jag ihop andra sidan. Resten sydde jag, och så köpte jag en låda gjord av filt att sätta den i, för att få lite stadiga kanter på den. Kanterna kunde man ju också fixa till om man gjort den lite större, och haft sockskaft till det också. Men nu stannade det för dethär. Nu är det bara att vänta och se om den duger...

Annat som man kan tänkas göra av sockskaft är ju enkla nåldynor. Eller använda dem som pannlappar, eller pannunderlägg. Benvärmare. Har man riktigt många kan man säkert sy en hel filt av dem. Små mössor till dockor, kunde ju också passa, eller lägg ditt äpple i, så det får skydd då du ska ta det med dej. Utanpå en het kopp...Så har jag ju sett att man kan tillverka diverse små sockdjur, men då ska man visst ha en hel eller ett par sockor... Jaaaa, när ska jag hinna göra allt jag hittar på?
Ännu finns många sockskaft i lådan...
Har du några tips på användning?


Kudden...

i kattlådan...











Inga kommentarer: