tisdag 26 juni 2018

Lilja blir liljor...

Sommarens liljor har inte blommat då det varit så torrt. De brukar blomma kring midsommar, men i år som sagt sparsamt, med endast enstaka blommor hos oss.
I mitt förra inlägg hade jag gjort en nåldyna av ett gammalt sockskaft. Eftersom jag gillade mönstret så mycket försökte jag ta reda på hur det var stickat...och inte tog det värst länge, men det var lite spännande. Jag fick veta att dethär var ett klassiskt mönster, och  tydligen så pass gammalt att man får lägga ut mönstret. Ska det användas i rundstickning vet jag ännu inte hur det görs...

Lilja och liljor...

delbart med 4+3
Själv har jag
stickat med 7 bröder, 2 olika färger
och stickor 2,5
mgb = med garn bakom,
mgf = med garn framför...
Lägg upp det antal maskor du vill ha, med mörkt 
garn, sticka ett varv avigt...vänd

  1. Ljust Rätsida 3 rät *lyft 1 mgb, 3 rät* vänd
  2. Ljust              3 rät *lyft 1 mgf, 3 rät* vänd
  3. Mörkt            1 rät *lyft 1 mgb, 3 rät* varvets sista maskor; lyft 1 mgb, 1 rät, vänd
  4. Mörkt            1 rät *lyft 1 mgf, 3 rät* varvets sista maskor; lyft 1 mgf, 1 rät, vänd


Upprepa varven 1-4
Lycka till!



Inga kommentarer: