fredag 1 december 2017

Mitt i pricken..

Det slog mej idag, att det handlat om det runda ett tag nu. Det är ju första dagen i julmånaden, och jag öppnade första luckan i min köpta Minionkalender, och där fanns en prick...
Denhär gången blir det mycket bilder igen...



Jag gillar pepparkakor och jag har bakat en hel del redan. Idag ville jag  prova ett nytt resept, för andra gången. Det är just nu min favorit...fast de jag brukar göra, är så lätta att baka ut, så ville jag prova de här, och de blev bättre än jag kunde tro...de är runda och doppade i fint strösocker, och lättbakade...
                              

Nu är kakorna placerade i "skvalldäbortsi."
Den har bjällror på, och är en rolig grej då man är hemma, och råkar höra vad som är på gång...därav namnet på dialekt, och på riktig svenska : "Skvallerburken"
"Skvalldäbortsi"
...under gräddningen av andra plåten tog jag fram en stickad pannlapp jag gjort.
Nu ska jag göra baksidan. Mönstret från HJ. Den är ju rund...saken var den att jag åter igen fick syn på Novitas "Jouluaatto"-nystanen i butiken för nån dag sen, och jag hade planer på att göra nån ny pannlapp till julen...det blev ett virkat hjärta också.

Ett roligt lätt mönster att sticka...
Iden kommer ursprungligen från Olavas verdens blogg...


Ibland fastnar jag i träsket på datorn och blir helt galen i nåt. Jag bara måste försöka om jag kan...
Så var det med de tovade vantarna, då jag såg en bild. Garnet råkade finnas hemma och det blev två olika tovade vantar. En efterapning av bilden, och en egen version. De första vantarna av Novitas yllegarn joki. Den egna versionen blev stickat av ett "hemspunnet" yllegarn köpt från byn Tuuri, i dubbelt, då det var så tunt. Funderar ännu att sätta ett band på dem... Vilka som blev bättre kan jag inte riktigt säja...de var ordentligt stora innan jag tovade dem i 60 grader, nöjd med båda... men bilderna på Jokivantarna, den blev inte sååå bra...
...första  Joki-vantarna efter en bild, men ändå inte lika som den...

...egen version av tovade vantar...
Lite ljus blir det också varje år...fixade lite "glasprickar" för att pryda ljusen, som annars är havis vackra vita. En favorit som inte rinner... Först hade jag äntligen fått yt- och dekorations-målat en loppisljusstake som jag haft i flera år, och den borde ha en prick tyckte jag. Så fanns det ju en del gamla kaffefat i uthuset, och annat pysselmaterial...

Glasprickar har fått bild, och limmas på ritstift
Lätt att sätta på ljuset och ta bort...


Ursprungligen röd...
...pysselmaterial...










Så jag fortsätter på min runda pannlapp, och tänder mina ljus, och hoppas att jag gett nån lite inspiration till pyssel eller något annat avkopplande...
...och så du vet, om du vill fråga nåt, är det ju bara att göra det, jag delar gärna med mej mera av det jag gör...det är bara att skicka en kommentar...Trevlig advent...

Inga kommentarer: