fredag 29 maj 2015

Tvätta kakel

Nyligen blev det aktuellt att tvätta kakel, då fogarna i duschen blivit så dåliga att de behövde förnyas. Kaklen däremot, de var det inget annat fel på, än att de var väldigt smutsiga. Alltså på avstånd, ser de rena ut, men de är alldeles matta. Hur får man rengjort dom då? Sen vi kaklade, har det gått ungefär 18 år. Kaklen har blivit avtvättade många gånger, men den forna glansen var som försvunnen.Tvålrester, vatten och kroppsfett som stänkt på dem, satt ordentligt fast. Våra kakel är helt släta, som om dom var lackade, en fin porslinsyta, då dom var nya. (Det är nog ett vanligt problem hos många, skulle jag tro...)
Nu ville jag ju att dom skulle se ut så igen. Genom åren har man prövat en hel del olika rengöringsmedel.
Herrn i huset hjälpte ju till, fast han tyckte att det där kan jag ju göra efter att han har klart den nya fogen. Men se, det ville inte jag. Så det blev till att prova olika sorter igen. Cillit Bang metoden, kan man spola direkt. Trolleri göre sej icke besvär. Spela dum, kommer man ingen vart med heller. Vim är ju min favorit, men nej. En svamp av modellen Scotch Brite, heavy duty, som är grön på ena sidan och gul på den andra, hittad i köksskåpet, gick ganska så bra, men det skulle ju gnuggas något fruktansvärt, och det var ju tre väggar...så då kom jag på att prova en röd sort, heter det slipull? Den fanns i garaget, då sa mannen ifrån, det där kan du ju inte använda på kaklet, det blir ju en massa repor i det då. Men man kan ju prova där det inte syns först, med viss försiktighet. Okej. Inga repor. Nu gick det ännu lättare. Men visst skulle det gnuggas och provas, utan vatten blev bäst. Men fortfarande kändes det som ett evighetsarbete, så då frågade jag om man kan lägga den på borrmaskinen, då vi inte heller äger nån poleringsmaskin. Han försvann en stund och kom tillbaka med den röda ullen på borrmaskinen, platt som en cd-skiva låg den där på ändan av borrmaskinen. Hur han hade fått fast den vet jag inte.  Men så satte han igång, och så var det klart på en halv timme. Jag fortsatte manuellt, det gick ju det också, fast det ju var mera slitsamt. Jag blev riktigt nöjd. Och så kunde jag konstatera att man kanske skulle slippa allt dethär om man spolade väggarna med hett vatten efter varje gång man duschat, och torkade med en torr microduk. Men vem gör nu det...inte ens jag...och ingen behöver rengöra kakel som jag heller. Det är ju upp till var och en. Säkert skulle det ha gått bra med den gröna modellen Scotch Brite också. Det är ju helt beroende på vad man har för kakel också, man ska nog pröva sej fram. Men helt klart kommer man ingen vart med att tro att det rengör sej själv. Och jag tvättade egentligen inte kaklen, jag slipade dem...

Inga kommentarer: