torsdag 4 april 2013

Ingen rök utan eld

 Med våren kommer veden... den ska
användas, flyttas, staplas, kapas eller bjudas ut till försäljning.
Så det har varit mycket ved nu. Jag har ju mest kastat in den i vedlidret, för att den blivit torr och den nya veden ska ju under taket den med. Märkligt att jag började önska mej ett nytt vedlider i år. Tyckte vi skulle kunna ha en lada. Få se om det blir nåt.

Korndrällsduken fick en virkad kant.
 Men emellanåt måste man ju handarbeta och jag har sett till så att korndrällsduken blev fållad, och så fick den virkade spetskanter på långsidorna. Så nu borde jag komma på något nytt igen i hantverksväg. Visserligen kommer det annat att göra nu också då det blivit lite varmare på dagarna.



Rökbastun har varit lite mer i användning, och som alltid så ska den ju städas ur efter vintern, och i år ville jag möblera om  i förkammaren, där man sitter och vilar lite och tar en öl, byter kläder och torkar sej. Där finns också veden som man eldar med, och den behövde flyttas,( den också.) Nu fick den en hylla uppefter väggen som jag radat in den i, men senare ska vi se, om det blir en annan variant då min händige man får se min ide, och när jag berättar hur den egentligen skulle va, men jag kunde ju inte fixa det själv.
Försökte få bort alla plastföremål, som använts inne i bastun, och istället använda rostfritt, metall och trä. Det blir lite mer känsla över det hela då. Problemet är ju att metallföremålen blir ordentligt heta inne i bastuvärmen, där har ju plasten en fördel.
När man värmer upp våran rökbastu så har den ett metallkärl som är fyllt med vatten och ett rör som går in och runt i botten på eldstaden så att vattnet värms upp. Det kalla vattnet har vi i gamla mjölkkanistrar, (som vi kör dit på en mjölkkärra,) och  då får man ta en skopa och ösa upp det varma vattnet, och blanda det med det kalla. På bilden ser man hur rökigt det är, då man eldar. Där ljuset lyser in, är det en rökglugg, ett litet fönster som används då man eldar genom att ha det öppet, och efteråt om man gått i bastun för tidigt, och glöden inte riktigt har brunnit ut. Då kan man öppna för att få drag, så röken som svider i ögonen, försvinner lite. Eller om man tycker det är lite för varmt kan man släppa ut lite värme. En rökbastu har ingen skorsten. Därför blir väggarna svarta av sot och det ligger sot lite överallt. Bastun har väldigt små fönster, bara tre A4 gluggar, så det är väldigt mörkt där inne. Men det är ju ganska mysigt  när man har ljus med sej, då man bastar. Många tror att man blir smutsig i en rökbastu, men då har man nog strukit sej uppefter väggarna.  Och när man eldat färdigt ska man skölja av stenarna, genom att hälla vatten på dom före man går in och badar. Sittunderlagen kan man förvara utanför bastun, så dom inte blir sotiga. Smått trevligt pysslande är det med rökbastun.

Så kommer en bild på den fina påskbrasan vi hade i byn
                              Den brann och sprakade så inga häxor syntes till



Inga kommentarer: