torsdag 18 april 2013

Ugglor i mossen...



...då anar man oråd. Det har jag inte anat, men jag har virkat, sytt och stickat på en uggla. Jag ville att den skulle se lite "riktig" ut. Det är en hornuggla. Sen blev det lite återanvändning...
Det finns många som virkar på kedjor nu, och jag ville ju också, hittade en kedja på loppis som passa för ändamålet, men ett virkat armband fick räcka.
Det fanns mycket kedja kvar, hela 65 cm, och något halsband ville jag inte ha. Så det blev en korg i grovt bomullstyg istället. Troligtvis har jag större nytta av den.
Och så var det ju ett längre projekt som blev klart idag, eller kanske inte riktigt, för det är ju meningen att den ska lysa också, lampan i plast. Det började redan för ett tag sen då vi  var till Thailand i slutet på februari. Då såg jag puzzel-lampan första gången, och tänkte köpa den. Tvärs över gatan, där fanns den, men jag kom mej aldrig dit. Dom lyste i alla färger, som grönt, rött, gult, rosa, orange, blå...äch, den är ju så stor så den får jag ändå inte hem, tänkte jag. Då visste jag inte vad jag vet i dag. Säkert hade man fått köpa den som ett litet paket med alla 30 plastbitarna och en anvisning om hur man sätter ihop den. Tillika skulle man säkert veta var, och hur stort hål det ska va i bollen för att få in sladden med lampan. Och när jag kom hem från resan, hade jag nästan glömt den, då jag råkade se den på en bild, och läste att den var uppfunnen av Holger Ström 1973, och först hette den IQ Light. Men nu är den på ropet igen. Hos oss i staden Jakobstad kan man köpa den för 70€ i Prisma. Och den heter jigsawlamp också.
Keiju-smörbollen
Lamineringsförsöket
Men man kan ju tillverka en själv om man vill, och har tid, och intresse.
 Återanvända plast. Leta på nätet...Först blev det en del försök med formen i tunnare papper, som misslyckades, sen använde jag ett genomskinligt plastritningsplast, som också var för tunt, men jag laminerade dem, och klippte en gång till, så då lyckades jag få det till en boll. Sonen var den som fick ihop sista varvet. Vi tittade på en hel del youtube-klipp i repriser. Efter försöket kom jag underfund med hur tjock plasten ska va, för att lyckas. Så nästa boll blev av locken från de många Keiju-smörlådor jag sparat. Bollarna blev ju inte så stora så jag ville ännu försöka med  en större. Utan plast var jag, men så kom jag på att jag kunde återanvända plastlådor,  eller "dynon" som vi kallar dem, som kommer till storköken.  Jag fick hjälp av fd. arbetskamrater att samla de 30 plastlådorna. Efter det så gjorde jag bollen helt själv. Den blev 35 cm hög. Bäst blev nog Keiju-smörbollen, fast det var riktigt roligt att få till den sista stora bollen också, och så ska jag samsas med tanken att dom är riktigt dekorativa utan lampa i också. Men man vet aldrig... för nu vet jag hur jag ska göra det också, öppna en snurra med fem fästen, lägg i sladden med lampan och sätt fast igen...................några timmar senare, fixa större hål med håltången, i med sladden.
Det lyser dagsljus på lampan

Lampan lyser  i taket

Inga kommentarer: