torsdag 28 mars 2013

Ett eget recept...

Den ogräddade kakan
...på memmatårta.
Den gräddade kakan
Några påskar har varit sedan jag första gången tänkte att jag nångång ska baka en påsktårta med memma. Nu fanns det tid, och jag hade väl funderat klart.
Nästa gång ska jag försöka laga kanterna lite tunnare och så ska jag lite flitigare, kolla ugnen så att den inte blir så länge gräddad, som denhär gången. Själv tycker jag att den blev god, jag åt den sval, och har ännu inte testat den, då den blivit kylskåpskall. Fundera faktiskt på att hälla lite vanlig vispgrädde på ännu, det liksom var lite för lite. Kvargen var ju dessutom fettfri så...
Jag använde en form med löstagbara kanter,( täck botten med ett bakplåtspapper, och smörj kanten) och ett vanligt recept på kakan. Ugnen  på 175* ,och  gräddade i ca. 35-40 minuter.
Blanda dethär i en matberedare tills det tar ihop;
3,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
125 gr margarin, rumsvarmt
1 ägg
Tryck ut degen i formen, och upp mot kanterna.
Och fyllningen är bara att blanda ihop alltihopa, och hälla i ;
250 gr kvarg
1 dl socker
2 ägg
1 tsk vanilj
och finrivet skal av en tvättad citron

En halv riva Saarioinens memma skedas upp i en plast spritspåse och spritsas ut i en spiral i kvargen.
En tandpetare dras inifrån och ut, och utifrån och in i fyllningen. Så sätts den i ugnen. Låt kakan svalna helt innan du flyttar den. Så kan du ställa den och kallna helt i kylen.
Jag önskar alla en Glad Påsk. 




Inga kommentarer: