söndag 2 november 2008

Novemberljus

Mina två novemberljuskaktusar som växer till sej varje år, visar att dom vill blomma igen, knopparna är sprickfärdiga, och jag tittar till dom varje dag nu. De har en intensiv krapplack rosa färg.
Ibland vet jag precis vad jag ska skriva, så är det inte idag.
November månad har börjat och den innehåller en hel del speciella dagar. Allahelgon har redan firats, far ska firas,+ en del andra. Så kommer ju julmarknaden till Bennäs, och den har redan varit i tankarna, eftersom jag beslutit att delta. Det ska bli roligt fast det brukar vara jobbigt. Efter resan till Turkiet har jag hunnit gå på en kurs i videslöjd. Det var en veckoslutskurs, så den var kort. Nästan alla gjorde en videboll, den tog nästan 4 timmar att färdigställa.
Nästa dag, gjorde vi en sorts blomsterstöd i ganska stort format. Bollen jag gjorde, har redan fått sina lampor, och för att öka effekten fick den ett spegelblankt ljusunderlägg att stå på, dessutom har den en spegel bakom sej. Nu lyser den fint upp i natten. Så börjar min jul redan nu.



Just nu har det blivit dags att se över det som ska med till marknaden som äger rum i Bennäs den 22.11 klockan 10-15. Bilden är från fjolåret, då jag också deltog. Bordet med blå duk. Kul att se så många på marknaden, vi var ju "hur många som helst". Och en hel del nya saker och trevliga återseenden. Hoppas jag får se dej också! Nog blir det jul i år också. Så mörkt som det varit, så är det ju bra med mera ljus. Glöm elräkningen för ett tag. Om du undrar vad den andra bilden med korkarna föreställer, så kan jag meddela att du kan komma och se skapelsen på marknaden. Den kommer nog med i vilket fall som helst. Färdigt eller ofärdigt, så ska du få veta vad det är! Till en del är det inte färdigt än.

Jag har också fortsatt att virka, och med hem i bagaget från Turkiet, kom dethär färg-granna garnet. Har du sett det här i butiken? I Side hade dom stickade halsdukar, av garnet. Långa och smala, var dom. Inget jag gillade faktiskt. Men garnet i polyester väckte min iver. Vad annat skulle man kunna använda det till? På banderollen finns det en symbol om att det inte passar till en tröja. Men under vistelsen såg jag en kvinna som hade en väst av materialet och den matchande halsduken till. Merdiven heter garnet, och aldemir, ett registrerat varumärke har tillverkat garnet. Trots eftersökning om företaget på nätet så har jag bara kommit in på sidor om maskiner och trappor. Och visst är det ju lite trappliknande. Garnet fanns i olika färger, enfärgat silvervitt, mjuka pasteller och nästan vad som helst. Färdigtstickade halsdukar i massor, men det var ju så lätt, så nu bryr jag min hjärna med att fundera ut något annat. Stickor av storlek 6-7 rekommenderas. Det skulle va kul att höra, om någon använt garnet, eller vet något annat om det!

Inga kommentarer: