lördag 4 maj 2019

Sprängticka, Chaga...




Av en händelse så fick jag en sprängticka som satt fast på en björk. Det är alltså en björkparasit...inte helt ovanlig...alltså, då menar jag där det växer björkar, i Finland...
Av en bekant som använder den, fick jag upplysning om att ta in den och torka den,
annars så möglar den. Jag fick samtidigt lite mera uppgifter om till exempel, förvaringen.
Sen började jag ta fram lite mera information om den.
Tickan kallas också Chaga, och den har fått lovord för sina höga halter av antioxidanter, ett så kallat ORAC värde på 100.000. Antioxidanter finns också i ex. blåbär, men inte i samma mängd, ca. 4.500 på 100 gram. Om man utgår från färger så är det sådana bär t.ex, som har stark färg
som har högre halter av antioxidanter. Det finns alltså olika sorters antioxidanter, så man ska välja många olika färger...så hjälper man kroppen.
Kroppen, ditt hem...behöver ca. 3000 ORAC per dag. ORAC betyder översatt; kapacitet att absorbera syraradikaler. På engelska, Oxygen Radical Absorbanse Capasity
Tickan innehåller också mineraler.
Ord som beskriver tickans utseende är ju; svart, matt, krackelerad, sprängd, skrovlig, bränd...
inuti är den mera ljusbrun.

Man kan dela tickan i bitar eller mala den. Jag föredrar att ha den i små bitar, som jag kokar sakta i vatten till ett konjaksfärgat te ca. 30 minuter. Vattnet kallar jag ticktackvatten...




Den smakar en aning av skog, jord, bark, trä, svamp. En angenäm mild smak. En kopp om dagen ska väl räcka, funderar jag...

Den lär läka magbesvär och stärka immunförsvaret, vilket ju är fina egenskaper.
Säkert finns det ännu mera att berätta om denna spännande  ticka.

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Jo sprängtickan är i ropet nu och säkert väldigt hälsosam. Har redan fått en liten lektion om den av syster yngre. Ha en bra dag trots snön.