tisdag 5 november 2013

Mörka November

Det har varit Halloween och Alla Helgon helg, snart är det farsdag och lillajul, dag efter dag läggs till i November och  firandet trappas upp.
Novemberljusen lägger igång sina knoppar som snart ska börja blomma, någon vecka till ännu att vänta...

I min mörka källare har jag tre hyacinter i glas.
Nu när jag har lite mindre ledigt, försöker jag ta det lite lugnt, men, men...händerna vill syssla och pyssla.



Långsockorna med draglås


Det har tagit länge att få färdigt mina nyaste sockor.
Jag ville kombinera virkning och stickning, socka
och benvärmare, dessutom hade jag inget mönster.
Så båda sockorna tillverkades på samma gång.
Dessutom lyckades jag med konststycket så bra,
att jag fick två högersockor... Längden krävde en
dragkedja som tydligen inte finns annat än i en
specialaffär, och dit kom jag mej aldrig.
De jag hittade var lite för långa, och dessutom var
de mörkrosa, och inte heller rätt modell för sockorna.
Men jag ville iallafall färdigställa min ide.
Så och idag  sydde jag fast dragkjedjorna.








 Om jag fixar ett par till av de här sockorna, så ska
 jag försöka få  dragkedjorna i rätt längd, och då,
 så att de båda hamnar på benens utsida. 
 Jag ville att man lätt skulle få
 på sej långsockorna, till och med utanför byxbenen.
 Skaften är virkade och foten  är stickad som en vanlig socka.




Förlovningspresenten
Jag har varit på en  förlovningsfest också, och vi, min man och jag tillverkade presenten själv.
För att ihågkomma dagen lite mera speciellt för dem, i framtiden. Man kan byta ut bilden mellan glasen till
den från förlovningsdagen.  Bakom finns ett ljus som brinner, ett litet värmeljus, som går på batteri,
men det syns inte på bilden. Hästskorna som bildar hjärtat ska symbolisera lyckan, och så kan
man placera en blomma i glaset till vänster. Det syns inte heller så bra på bilden. Nyckeln är
symbolen för att man ska öppna sitt hjärta.
Förlovningsringarna är i mässing...
Så småningom blir det väl ett bröllop...
Kärleken är den största gåvan...



 

Inga kommentarer: