tisdag 20 augusti 2013

Sensommar

Fröpåsar
En hel del blommor har bildat sina frön och när de är lagom torra och man ser att de börjar spricka och får en brun vissen färg, kan man börja samla, för att senare så eller byta frön med nån. Idag har jag vikt lite fröpåsar att spara i.
Havtornsbären på våra buskar trängs. Det är en vacker syn, alla orange bär i massor. I år blir skörden större än jag hade väntat, då vi i fjol fick ungefär 1.5 liter. Orkar jag plocka allt, så är det säkert ett helt ämbar.
Det finns ju jättemycket man kan laga till av dessa bär.
Havtornsbären











En av bänkarna
Under sommarens lopp, hade jag ju lagt in en önskan om en typ av hemmagjord bänk, av min man, att sitta och vila och begrunda på. När han hade klart så hade det blivit två bänkar,  och plötsligt igår kväll så tyckte han att det skulle finnas två stolar också.

Jag hann bränna dem ännu på kvällen och idag har jag tjärat dem. Det doftar sååååå gott. Ute i solen står de och torkar, och det tar nog en vecka innan man kan sitta på dem, och då ska man akta sej ännu, för man kan få lite kådfläckar, så det kan va bra att ha en dyna under. Det är tänkt att de ska tjäras in alla vårar, och så får de troligtvis stå ute under vintern också. Väntar mej att de ska få en fin patina då.


Två stolar


Inga kommentarer: