onsdag 12 juni 2013

Lagervirkning, overlay, stained glass



Min första overlay




Min första "overlay" är gjord för kanske ett och ett halvt år sen,
mönstret hittar jag inte längre, men man kan lätt räkna maskorna,
och om det är en "overlay" kan man ju undra, två lager har den,
och jag tycker den blev fin.
Kanske min andra "overlay" inte är en "overlay",
utan bara en typ av mormors-ruta med reliefstolpar?
Hittade namnet på den igen, och den heter
"Double treble burst square"
Hur som helst så är det här intressant just nu.
Mönstren till båda dessa, är från nätet.

Letar du på  "stained glass crochet", hittar du också bilder
på den här typen av virkning. Jag tror inte att jag ska virka
sånt, det verkar ordentligt svårt, och då kanske det inte är så roligt längre.
Funderar om det skulle bli lika snyggt om man broderade dit
effekten istället...
Just nu är det också aktuellt med "overlay mandala crochet."
Kunde ju vara intressant om man hittade en bok om ämnet, på svenska.
Undrar om man ska virka dessa utifrån och in eller?...
Visst är det roligt med sånt man inte kan svaret på,
man börjar få lite fart på hjärnan.

Min andra overlay, en double treble burst ruta

Inga kommentarer: