torsdag 22 juni 2017

Älskade blommor...

Törnrosas kjortel


För en månad sedan köpte jag en törnrosas kjortel, en sommarblomma, eller kanske den övervintrar inne i hemmet i vinter. Det är ju mitt mål. Kjorteln hade jag planterat från frön också, men det blev ingenting med det. Fröna sov, och det blev inga plantor. Läste på, och konstaterade att det är bäst att överlåta åt experter att odla upp dem. Finns inga insekter som pollinerar dessa...eller har jag läst fel?
Blomman var illa packad, den hade redan fått långa rankor och de var hoprullade och inplastade för att underlätta försäljningen. Väl hemma lindades den upp och den fick en större kruka. Den friheten var svår, blomman blev ju helt utmattad och jag lät den vila en månad, tills idag då den fick nytt att klättra på, och så klippte jag av de längsta rankorna. Man måste ju prova lite, om man kan få någon ny planta kanske, så de är nu i en vas och jag får vänta på att de ska få rötter, så jag kan plantera dem. Få se om det lyckas. Nya rankor ser det ut att komma från roten. Undrar ännu om den har två sorters blommor... eller om de alla får en mörkare kjortel undertill då det är tid för det...

Ifjol hade jag också bestämt att jag skulle hitta en Mårbacka pelargon. Två har jag nu, en rosa och en vit. Den vita hittade jag först, men då det var den rosa jag hellre ville ha, så fick det bli två. Jag har provat övervintra andra sorters pelargoner förut, men det har inte lyckats så bra. så jag lånade en bok från biblioteket, "200 pelargoner och hur du sköter dem" som berättar hur man gör. Nu vet jag att det inte är så svårt, bara man visste att det ska också vara ljust där man har dem över vintern och lite svalare, och den platsen är hittad nu. Några sticklingar har jag redan tagit, då det kan vara bra att toppa sina pelargoner ibland. Visst är det bra med böcker. Nu kan jag ju det där, bara att träna på...
På bilden med orange virkat ser man ena Mårbacka pelargonen...



Man har spått en kall midsommar och det har känts redan, besväret övergår i att jag sätter mer kläder på och börjar handarbeta. Den här gången blev det att virka. Då byn hade ordnat med loppisrace i helgen, så hade veckan också varit arbetsam med tillställningen. Grannen sålde lite garner, och jag fick tag på ett gammalt fint Kotiväki i orange. Det finns inte numera utan heter Kartano, och färgen tror jag har gått ut för tillfället. Olika saker gjorde att jag virkade på en gurkburk (mönstret fanns hos novita) och fick till en av sommarens populära bordstabletter. Så roligt att virka "sousplat" att jag funderar på att fixa några fler. Liknar ju mest en mormors-rund duk. En stor sån, har jag virkat förut i vanligt sjubröder garn.
Den syns lite på bilden av törnrosas kjortel. Blomman står på den...
Fedorahattarna som jag virkade har det också blivit en till, så nu är de 4. Så kan jag berätta att hatten jag tjärat  har torkat upp ganska bra nu, så man kan använda den om man vill. Men det tog längre än jag trodde, nämligen  ända sen jag bloggade sist.

Fedorahattarna...

Färgen är lika mörk som tidigare, och doften sitter kvar.
Prövade också att virka med samma "garn" som fedora-hattarna, på en gurkburk. Resultatet blev att mönstret inte syns lika bra som på den orangefärgade...men allt har sin charm, och den bruna burken, fick årets första torkade skörd av gräslök.
Nu blir det midsommar nästa...








1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Visst är det roligt att testa olika växter. Jag brukade ha både pelargoner o fuxia i potatiskällaren som är utan fönster. Fuxiorna övervintrar nästan alltid men värre är det med pelargonerna, ibland klarar de sig och ibland inte. Att övervintra växter sparar också pengar för i år har jag inte köpt en ända om än jag är besviken på både pelargoner o fuxior som har så lite blom trots att jag gödslat som vanligt. Kanske har de ett sjätte sinne och visste omm att hela försommaren o våren skulle vara kall ha,ha. Jag har nämligen fem fuxior o två halvhäng pelargoner så snart ryms de inte i vår lilla källare heller.
Hoppas du lyckas med din törnrosas kjortel, den brukar bli väldigt lång om den vill sig. Ha en skön midsommar.