tisdag 14 januari 2014

Övningsvantar...

Vantarna jag stickat med mönstret från  Året Runt, 
och som också finns i den nya boken det skrevs om, 
blev klara idag. De ser ju fina ut, men jag är inte nöjd.
Förra "finvantarna" blev bättre. 
Men det positiva med saken är ju, att jag nu kan sticka en kil-tumme, och en lettisk fläta. Jag använde mest  Impivaaragarnet, men det färgade är ett annat. Däremot blev storleken en annan än jag tänkte mej. Vantarna blev för långa och  tummarna likaså. Tummarna kortade jag av, men längden på vantarna blev den samma, 16 cm från tummen, (mot mina 13 cm.)  Själv kan jag inte ha dem. Inte heller min man, trots att han har stora händer, då var den för smal... Såg också svårigheter med att ändra mönstret, som att minska, alltså korta av dem i storleken. Det här blev alltså ett par övningsvantar. Ibland vill man inte riva. Så kanske man ska planera ännu mera... för att lyckas... Och jag VET att det finns andra som är duktigare att sticka, men jag vill ju gärna lära mej. Och nu har jag gjort en massa misstag, som jag får ta lärdom av.
Tips;
Så kan jag ju tipsa om du ska sticka efter ett diagram som i det här fallet, och har svårt att få till den andra tummens kil. Har du en skanner, kan du skanna in bilden och svänga den där, och skriva ut. Och det är ju bara kilen man behöver vända, allt det övriga är lika.

Bilderna man har, alltså diagrammen, är också ganska små rutor och det kan vara svårt att hålla reda på varven. Jag löste det så, att jag hade en metall-låda, som jag lade mönstret på, och så hade jag ett magnetband på mönstret, som jag flyttade uppåt för varje varv.


1 kommentar:

Anonym sa...

Kokeile seuraavalla kerralla ohuempaa lankaa ja pienempiä puikkoja,niin saat pienemmät lapaset eikä tarvi muuttaa mallia.terv.Arja