onsdag 20 maj 2020

Mumin på burk...


I år föll polletten på plats med  mitt bakande. Det som först skulle vara mannens projekt, att baka ett bröd, blev en helvändning för mej, då jag läste olika recept, och kom över långjästa bröd. Tänkte att det är ju lätt som en plätt...Mitt stora problem har alltid varit mina kalla händer, och oviljan att knåda. Stora bakmaskiner ryms inte i mitt kök heller. Jäsningen blev sällan nån höjdare, och fast det blev bättre med ett inköp av en termometer, så överlät jag mitt bakande till proffsen. Men som sagt, det har ändrat, och nu är jag på gång. Plus en massa folk som bakar nu, då de har tid, och bröd vill ju man sällan vara utan. Det doftar gott och hemtrevligt i stugan, och en smörgås sitter sällan fel. Det har blivit en massa olika degar med olika vätskor och mjöl. Mitt senaste bröd idag är med havtornskross och lite spansk körvel, då bären är så sura. Körveln har precis kommit till sin ljusgröna omogna snälla vårfärg, och den är ung och vacker. Och jag är helförtjust i Manitobamjölet som äntligen kommit till Finland. Trots det, fick jag handla det från Tuuri, så det var ganska långt efter det, men det var ju bättre än att vara utan, och till Haparanda kunde man ju inte resa. Så kan jag konstatera att torrjäst är helt okej att använda. Det fungerar perfekt.

nyaste sockorna, med mönster från Allas
 Så blev det ju en massa stickande och virkande också. Bland annat herr och fru Mumin...
Muminmamman och pappan...

...och en mandala...
Så har jag stickat ett antal sockor och mössor, och lagat egna tofsar.




Höskrindan...
Mannen har pysslat väldigt mycket på sistone. Han har lagat en höskrinda, och i den sätter vi det vi räfsat upp eller kvistar då vi klippt nån buske och dylikt.
Rosenkvitten, älskar den...
Så gjorde han ett litet kaffebord av stockar, jag själv stod för designen, men som kvinna, så har jag ingen kraft i mina händer som han har. Vi förstår varandra bra, och det blev riktigt fint när det blev färdigt, och då tog jag hand om ytbehandligen. Så kanske det ska finnas nån blomma där i framtiden också, och pryda stockbordet...
Han tog också det sista ur en traktorkvarn, och fick till en spis att grilla korv i ute. Allt möjligt ligger för hans kreativa ådra just nu. Igår kväll fick jag en ny tunna att plantera i. Och det blir troligen min nya kvitten som ska planteras i den. Den fick sova i en gjutjärnsgryta, nergrävd i jorden i drivbänken i vinter. Grävde upp den för nån vecka sen. Den har fått lite blad nu. Älskar den doften av äpplen...



Just nu är det mest roligt att kunna få vara ute de varmaste dagarna, och pyssla lite med växterna.

 Jo, det kan tveklöst sägas att det hänt massor  den senaste tiden.  Och i sommar ska jag sova utomhus i en säng som har tak av jutetyg, och ett jättestort gardin, som skyddar för myggen. Fantastiska drömmar. Och jag måste fantisera, annars dör jag, för det har jag drömt om. Nu väntar vi på den underbara sommaren...

Inga kommentarer: