fredag 28 juni 2019

Mjukt och lätt...

Den här gången ska jag skriva lite om städande. På resor till Thailand har jag iakttagit lite smått hur de städar. Vissa saker lämnar i minnet medan andra stannar. Som deras kvastar, gjorda av nån fiber från kokosträdet eller nötterna. De här kvastarna får man ofta köpa till att sopa rent sin solstol från sand. Den är ganska liten och platt, men bred. Det finns större modeller, och jag köpte en i Vasa. Man kan använda den på sommaren på terassen, då det ex. kommit en massa fallande löv efter att det blåst mycket, och man har en stor matta som det står en tung möbel på. Då är den väldigt fördelaktig att använda då den så lätt flyttar bort skräpet utan stora ansträngningar. Man behöver inte flytta på möblerna eller damma mattan, eller släpa ut en dammsugare. Damm som pollen går också lätt att sopa bort. Varför den större borsten har en sväng på vet jag inte... I trädgården på små stigar går det också lätt att städa upp lite med borsten, istället för en räfsa. Men det ska va torrt förstås.


Den mindre solstolsborsten...

Större borste med längre skaft
Så om pälsar. 
Hur rengör man sin päls? Det verkar vara en viktig sak att ta reda på redan då man inhandlar pälsen. I andra hand kan det bli svårare att få reda på hur man ska göra. 
Googlar runt lite på nätet men hittar först mest om hur man fixar hundens päls. 
Men sen lossnar det lite och till slut hittar jag lite info. Funderar plötsligt att man kanske kan hitta info på biblioteket...
Vissa pälsar kan man faktiskt tvätta, men det verkar bäst att lägga dem till kemtvätt.
Passligt att på sommaren ta med sej pälsen till stranden verkar fördelaktigt, då sanden är varm kan man "tvätta" pälsen med den varma sanden. Sen behöver den nog ruskas ordentligt. Och man behöver nog lite mer info om man verkligen ska göra det själv hemma. 
Swakara-pälsjacka?
Vissa pälsar kan man ju borsta, men en astrakhanpäls ska inte borstas. Ännu vet jag inte hur man fräschar upp en sån, som också kallas krakul. Om min päls är en äkta krakul vet jag inte, jag vet för lite om sånt. Men det intresserar...som så mycket annat, och om man inte frågar får man heller inga svar. Så berätta gärna du som vet...

Rengöringsmedlet, Universal Stone...
Så ska jag tipsa om ett rengörings- och poleringsmedel som man kan använda på en massa olika material, och som är giftfritt, biologiskt nedbrytbart. Det heter Universal Stone. Och det är verkligen bra. Inget jag använder hela tiden, men lite nu och då. Då jag vill polera upp diskbänken fungerar det riktigt bra. Så på rostfritt kan man använda det, eller annan metall eller porslin, plast, glas, trä, nästan vad  som helst. Finns på Prisma el. dylik.






Lite om återvinning. Då jag hade bakat vaniljhjärtan så skulle jag ju pudra på pudersocker. Tyckte det skulle va riktigt bra om det fanns i en lätt-tillgänglig burk att bara ta och skaka. Så då fixade jag en. Två använda kryddburkar och en tesil från loppis. Tycker själv om lösningen. Inga stordåd, men lite smått och pyssligt. Så går det ju att ta av och på korken då det ska fyllas på.  Den kommer nog fram igen då det blir jultårtor..



Dags för eftermiddagskaffe med vaniljhjärta...


Inga kommentarer: